Technisch lezen

Alle kinderen leren lezen!

Alle kinderen hebben recht op goed leesonderwijs!. Dat vraagt om leerkrachten met een goede didactische kennis. Deze training geeft leerkrachten de kennis en vaardigheden om hun leesonderwijs goed vorm te geven. Centraal staat effectief leesonderwijs voor groep 1 tot en met 8. Dat betekent het optimaliseren van kennis rondom fonemisch bewustzijn, aanvankelijk en voortgezet technisch lezen en deze kennis koppelen aan de dagelijkse lespraktijk.

Resultaat

De resultaten van technisch lezen omhoog! Door middel van doelgerichte expliciete en gedifferentieerd instructie voor technisch lezen, gaan de leerlingen het decoderen van woorden echt leren. Door gebruik van een heldere didactiek oefenen alle leerlingen de technische leesmoeilijkheden effectief in. Naast aandacht voor de zwakkere lezers, staan we stil bij de betere lezers. Er wordt samen met het team een programma op maat ontwikkeld voor functioneel (stil) lezen waarbij plezier, kennisontwikkeling en leesmotivatie de belangrijkste doelstellingen zijn.

In drie bijeenkomsten worden de uitgangspunten van technisch leesonderwijs praktisch uiteengezet. Vervolgens wordt dit concreet uitgewerkt voor de verschilllende groepen/bouwen en kan iedere leerkracht de volgende dag praktisch aan de slag.

Praktisch gaan we aan de slag met:

  • De leerlijn voor alle groepen.
  • Effectieve directe instructie gericht op het technisch leren lezen.
  • Optimaliseren van het gebruik van de methodes.
  • Groep 1 en 2 analyse stimulering van de beginnende geletterdheid op school.
  • Leesmotivatie van goede technische lezers.

Hoe werkt het

Drie bijeenkomsten op maat voor de school. Hieraan voorafgaand een intake waarin de actuele situatie rondom het technisch lezen met de directeur/ib’er en/of taalcoordinator wordt besproken. Vervolgens wordt de training op maat gemaakt voor uw school, met als doel het technisch leesonderwijs te optimaliseren waardoor leerlingen zich kunnen ontwikkelen tot competente lezers. Het uitvoeren van lesobservaties met gerichte feedbackgesprekken kan aan de bijeenkomsten worden toegevoegd.

Voor wie

Schoolteams of groepen leerkrachten die hun technisch leesonderwijs willen versterken.

Trainer

Brenda Kokje: Senior onderwijsadviseur en taalspecialist van Bureau Meesterschap. Deskundig op het gebied van taal-leesonderwijs. Brenda heeft ruime ervaring in het onderwijs als leerkracht, intern begeleider, directeur basisonderwijs en beleidsmedewerker onderwijskwaliteit.

Snel naar

contact opnemen
Onderwijstypes
Functiegroepen
Onderwerpen