Training Meesterlijk begrijpend luisteren
Cursisten gaan praktisch aan de slag met een krachtige impuls voor Begrijpend Luisteren. Veel schoolteams werken aan de verbetering van hun resultaten bij Begrijpend Lezen. Een interventie die vaak niet voor de hand ligt voor deze teams: start in de onderbouw!
Begrijpend lezen wordt voorbereid door het begrijpend luisteren in de onderbouw. Leerlingen profiteren in hun latere schoolcarrière van een goede basis die in de onderbouw wordt gelegd.
Resultaat
Resultaten Begrijpend Lezen gaan omhoog met een krachtige impuls voor het begrijpend luisteren op school. De kracht van het netwerk/de cursusbijeenkomst is ook het onderling uitwisselen van praktijkervaringen en best practices.
Hoe werkt het
In een drietal bijeenkomsten staan de volgende onderdelen, van invloed op een goede start als begrijpend luisteraar en toekomstig begrijpend lezer, centraal.
- Begrijpend Luisteren; de interactieve denkactiviteit
U gaat praktisch aan de slag met Begrijpend Luisteren als interactieve denkactiviteit. Cursisten krijgen een stevig theoretisch kader gericht op dat wat er echt werkt!
De rol van de leerkracht, als voorbeeld in het leren begrijpen van teksten. Door op een natuurlijke en motiverend manier modeling in te zetten, wordt dit onderdeel praktisch neergezet. - Vaardigheidstraining interactief en hardop denkend voorlezen
In deze module gaan we praktisch aan de slag. We oefenen met het inzetten van didactische structuren en activerende activiteiten. Aan bod komen o.a.:
– Het interactief- en hardopdenkend voorlezen.
– Het inzetten van een breed en rijk tekstaanbod.
– Het gebruik van meerdere teksten (boeken) binnen dezelfde context.
– Activerende en coöperatieve werkvormen, diversiteit in vraagstelling, aandacht voor open vragen. - De doorgaande lijn van begrijpend luisteren naar begrijpend lezen
– Vormgeven van een doorgaande lijn in de onderbouw, gericht op het realiseren van een goede start van het begrijpend lezen vanaf groep 4.
– Kritisch kijken naar vorm en inhoud van woordenschat als wezenlijk aspect van het Begrijpend Lezen.
Voor wie
– Leerkrachten groep 1 tot en met 3 (4), intern begeleiders en directies.
– Netwerk van scholen.
– Schoolteams.
Trainer
Brenda Kokje, zij is specialist op het gebied van taal-leesonderwijs en heeft ruime ervaring als trainer/adviseur. Tevens is zij opleider taal-leesspecialist.
Waar en wanneer
Incompany-aanbod. Locatie, datum en tijdsduur in overleg.