Hoogbegaafdheid en differentiatie

Als specialist Hoogbegaafdheid en differentiatie kun je de schoolontwikkeling op planmatige wijze begeleiden richting hoogbegaafdheid en differentiatie. Na deze opleiding heb je als leraar, docent of leidinggevende een krachtige basis gelegd voor het ontwikkelen van onderwijs voor hoogbegaafden.

Voor je studie

Deze opleiding is geschikt als je lesgeeft in zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs en jij je wilt inzetten voor hoogbegaafde leerlingen. Je ontwikkelt een kritische houding ten opzicht van visies, handelingen en attitudes op het gebied van hoogbegaafdheid.

Tijdens je studie

Tijdens je studie zoomen we in op vijf perspectieven waarbij het kind, de terminologie en een eerste aanzet tot beleid centraal staan. Een uitgebreid overzicht van de inhoud van de opleiding vind je in het uitklapmenu hieronder.

Binnen Driestar hogeschool zien we leren als een sociaal proces. We bouwen kennis door met elkaar in gesprek te gaan. Daarom werken we graag in leerteams. De opdrachten die je krijgt voer je uit in je eigen klas of onderwijspraktijk. In de uitklapmenu’s hieronder lees je meer over de opbouw en de inhoud van de studie, de kosten en de studielast.

Studiebelasting

In totaal omvat deze opleiding een studiebelasting van 357 uur. Dat betekent ongeveer 7,5 uur per week. De verdeling van de studielast is als volgt:

  • Contacturen: 72 uur.
  • Zelfstudie-uren: 80 uur.
  • Praktijkuren: 205 uur.

Contacturen ben je op de hogeschool (7×7) + 7 uur diplomering + het spiegelgesprek ( 1 uur) en het contact met je leerteam (15 uur)
Zelfstudie uren gaat om het lezen en leren (60 uur) van je boeken, het maken van je huiswerk (20 uur)
Praktijkuren zijn de uren waarin je aan je opdrachten werkt (175 uur) inclusief intake en assessment (30 uur)

Inhoud opleiding

Inhoud vanuit micro-optiek:
We zoomen in op vijf perspectieven:

  • het kind
  • het onderwijsaanbod
  • de (HB-) leerkracht/de school
  • de omgeving
  • het meesterstuk

Hierbij staan het kind, de terminologie en een eerste aanzet tot beleid centraal. De volgende thema’s komen aan bod:

  • Theorie, signaleren, leerlingkenmerken, IQ-testen en doorstromen/versnellen
  • Onderpresteren: de kenmerken en aanpak
  • Leerproblematiek (autistisch spectrum, dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD)
  • Opstellen beleidsplan hoogbegaafdheid met SMART-geformuleerde doelstellingen
  • Belang van het actueel houden van het beleidsplan en het cyclisch evaluatieproces
  • Compacten & verrijken
  • Differentiatiemogelijkheden en klassenmanagement
  • Materialen, spelletjes en gebruik van het TASC-wiel van Belle Wallace
  • Manieren van leren: werking van de hersenen, top down, mindmappen en snellezen
  • Dossiervorming & overdracht
  • Communicatie ouders
  • Plusklas & Voltijds HB-onderwijs

Inhoud vanuit meso-optiek
De volgende thema’s worden behandeld:

  • Nurture/nature; invloed op & van anderen
  • Overexcitabilities – Dabrowski
  • Executieve functies
  • Onderpresteren
  • Duurzaam succesvol werkgedrag – ijsbergmodel
  • Kernkwadranten – D. Ofman
  • Growth & fixed mindset – Carol Dweck
  • Kwaliteiten en competenties leerkrachten en coördinatoren hoogbegaafdheid & differentiatie
  • Workplace big 5 – persoonlijkheidsvragenlijst & reflectie op persoonlijke kwaliteiten
  • Leerkrachtgedrag, attitude en overtuigingen (priming & stereotyperingen)
  • Verscherpen beleidsplan & SMART-doelstellingen

Criteria/kwaliteiten

Voor deze post-hbo opleiding gelden de volgende criteria/kwaliteiten:

  • Je hebt een bachelordiploma en onderwijsbevoegdheid voor het primair en/of voortgezet onderwijs.
  • Je bent een onderwijsprofessional (docent, intern begeleider of directielid).
  • Je kunt opdrachten uitvoeren in de beroepspraktijk. Je schooldirectie/het bestuur stemt in met de inhoud van de opleiding.

Studiekosten

Deze studie kost € 3.090,-.

Lesdata

De lesdata zijn:

  • maandag 22 september 2025 – 09.00-16.00 uur
  • donderdag 9 oktober 2025 – 09.00-16.00 uur
  • maandag 3 november 2025 – 09.00-16.00 uur
  • donderdag 8 januari 2026 – 09.00-16.00 uur
  • maandag 9 februari 2026 – 09.00-16.00 uur
  • donderdag 5 maart 2026 – 09.00-16.00 uur
  • maandag 20 april 2026 – 09.00-16.00 uur
  • donderdag 18 juni 2026 – 09.00-16.00 uur (eindpresentaties en diplomering)

Na je studie

Gefeliciteerd met het afronden van de post-hbo-opleiding ‘Hoogbegaafdheid en differentiatie’. Deze opleiding is geregistreerd bij de Hoogbegaafdheid & Differentiatie van Stichting Post Hoger Beroeps Onderwijs Nederland. Je ontvangt hiervan een diploma.

Startdata en locaties

  • Gouda 22 sep. 20258 bijeenkomsten€ 3090