Een activerende didactiek!
Het omgaan met verschillen in de klas wordt ook wel de achilleshiel van het onderwijs genoemd. Vanaf de eerste dag op school verschillen leerlingen van elkaar, in kennis, vaardigheden, houding en motivatie. Het valt niet mee om aan al die verschillen tegemoet te komen. Structureel Coöperatief Leren activeert alle leerlingen door praktisch samenwerken in kleine groepjes of tweetallen. De leerlingen leren verscheidenheid in de groep te waarderen en te gebruiken. SCL creëert ruimte voor verschillen en verbetert, wetenschappelijk bewezen, zowel de leerresultaten als de sociale vaardigheden. Gedragsproblemen in de klas nemen af. Voor de leerkracht betekent het toepassen van SCL een uitbreiding van didactische vaardigheden. Hij of zij leert beter inspelen op de natuurlijke en individuele behoeften van de leerlingen en gaat over naar een activerende didactiek.
Bureau Meesterschap biedt een training aan van vier bijeenkomsten op uw school. Tijdens de training worden 15 coöperatieve structuren gedemonstreerd en wordt de praktische toepassing gemaakt naar het werken in de klas. Deze structuren zijn niet gebonden aan inhoud en kunnen worden toegepast voor elk vak, in elke les of lessenreeks. Het maakt niet uit of u rekenen, taal of wereldoriëntatie geeft. De toepassingen worden passend gemaakt voor alle groepen.
De leerkrachten krijgen veel tips en ideeën aangereikt en gaan samen ook eigen ideeën toevoegen. Daarnaast is er aandacht voor de theoretische achtergrond, de basisprincipes, de materialen en het klassenmanagement dat past bij SCL.
SCL is zeer geschikt om in te zetten bij :
- combinatiegroepen
- koppeling directe instructiemodel
- verbetering klassenmanagement
- verbetering actieve betrokkenheid van leerlingen
- koppeling met meervoudige intelligentie of talentontwikkeling
Resultaat
SCL werkt volgens de volgende uitgangspunten:
TeamsU realiseert samenwerking en interactie door de groep in teams in te delen.
Coöperatief managementHet klassenmanagement is erop gericht samenwerking mogelijk te maken. Denk aan de opstelling van tafels, maar ook aan het gebruik van begrippen en materialen die het management vergemakkelijken.
MotivatieU stimuleert de motivatie tot samenwerken met zogenoemde TeamSpirit activiteiten.
Sociale vaardighedenAlle structuren besteden aandacht aan de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen; leerlingen verbeteren hun sociale vaardigheden door naar elkaar te luisteren, eigen verantwoordelijkheid te nemen enz.
GIPSDe GIPS-principes zijn uniek voor SCL en zorgen voor zichtbare betrokkenheid van de groep:
- Gelijke deelname (van alle leerlingen)
- Individuele aanspreekbaarheid op het resultaat
- Positieve onderlinge afhankelijkheid (proces gaat door wanneer iedereen meedoet)
- Simultane actie (een groter deel van de groep is waarneembaar actief)
Structuren en domeinenUiteindelijk gaat het natuurlijk niet om de structuren maar om de toepassing van de structuren bij de gewone lessen. Anders gezegd; SCL is geen doel maar een middel. In de training maken we de koppeling naar de praktijk en leren hoe je structuren aan leerdoelen koppelt. U bepaalt eerst uw doel en kiest op basis daarvan uw structuur. Een gewone les bestaat ook nooit uit alleen coöperatieve werkvormen, het is een onderdeel van de les waarin samengewerkt wordt. SCL werkt op die manier aan verschillende leeroverstijgende domeinen:
- Teamspirit: gericht op teambuilding
- Beheersing: het vergaren van lesstof, basisvaardigheden en kennis
- Denkvaardigheid: bedenken, begrijpen en bewerken van informatie en ideeën
- Informatie-uitwisseling: het vergaren, op waarde schatten en uitwisselen van informatie
- Communicatieve vaardigheden
Hoe werkt het
Er zijn in totaal 4 modules. Elke module omvat 1 dagdeel. In die 4 bijeenkomsten leert u:
- 15 structuren voor SCL
- SCL en klassenmanagement
- Praktische toepassing bij al uw lessen
- Koppeling SCL bij directe instructiemodel
- Materialen die horen bij SCL
- Voorwaarden voor SCL
Voor wie
Schoolteams (Leerkrachten PO onderbouw, middenbouw en bovenbouw)