Training Meetkunde in de onderbouw

Meetkunde in de onderbouw

Meetkunde is van groot belang in het dagelijks leven. Bijvoorbeeld bij deelname aan het verkeer, bij sport en dans, bouwen en knutselen, bij het opruimen, bij het begrijpen van telefonie en waterleiding, bij logistiek etc.

Meetkunde is net als het begrip van hoeveelheden en getallen een wezenlijk onderdeel van de vorming van kinderen. In het basisonderwijs heeft meetkunde tot nu toe minder aandacht gekregen dan tellen, getalbegrip en meten. Bij alle rekenactiviteiten ligt naast ervaren een grote nadruk op ‘onderzoeken’, ’voorspellen’,  ‘experimenteren’, ‘verklaren’ en ‘redeneren’.

Resultaat

In deze Meestertraining ontvang je de theorie over Meetkunde in de onderbouw. We gaan uitgebreid praktisch aan de slag met diverse materialen. Je krijgt veel suggesties om direct in de praktijk toe te passen. Het goede van vroeger (Fröbel) in een modern jasje (21e eeuwse vaardigheden) van nu.

Hoe werkt het

Het SLO (Stichting Leerplan Ontwikkeling) splitst de leerlijnen voor rekenen in de onderbouw op in drie verschillende domeinen. Tellen en getalbegrip, Meten en Meetkunde. Dit laatste is misschien wel de belangrijkste, maar komt vaak het minst aan bod.

Bij kerndoel 32 (van het SLO) gaat het er om dat kinderen eenvoudige meetkundige problemen kunnen oplossen.

  • Oriënteren en plaats bepalen in de eigen omgeving
  • Beschrijven van routes
  • Construeren met blokjes, papier en ander constructiemateriaal
  • Onderzoeken van en opereren met vormen en figuren
    (bijv. vouwen, spiegelen, schaduwen en patronen)
  • Verkennen en onderzoeken van diverse basisvormen (cirkel, vierkant, driehoek) en hun eigenschappen
  • En het ontwikkelen van rekentaal bij bovenstaande

Voor wie

Leerkrachten onderbouw groep 1, 2 en 3, onderwijsassistenten, rekencoördinatoren en andere belangstellenden.

Snel naar

contact opnemen
Onderwijstypes
Onderwerpen