Rekenkisten

De rekenkisten zijn er om goed rekenonderwijs te bieden aan (nieuwkomers) leerlingen in het (speciaal) basisonderwijs. 

Welke rekenkisten zijn er?

Het ABC heeft een handleiding ontwikkeld over wat goed rekenonderwijs voor nieuwkomers inhoudt. Daarnaast zijn voor de verschillende leerlijnen van rekenen uitwerkingen geschreven. En praktische rekenkisten voor nieuwkomers samengesteld.

Dit materiaal bleek niet alleen interessant voor nieuwkomers leerkrachten, maar voor alle leerkrachten die rekenonderwijs geven. Zodoende zijn er inmiddels ook rekenkisten voor het (speciaal) basisonderwijs.

Rekenkisten voor nieuwkomers

Hoe kom je met nieuwkomers leerlingen op een effectieve manier tot realistisch rekenen en leer je ze te rekenen met inzicht in context? Daarvoor zijn rekenkisten in te zetten.

Met behulp van een spel- en materialenlijst geven we je suggesties van het benodigde materiaal en kun je op basis hiervan de lijst zelf desgewenst aanvullen en bestellen.
Uitwerkingen per rekenkist waarin staat wat de leerlingen per leerlijn wanneer moeten kennen en kunnen. Met suggesties voor coöperatieve werkvormen en spellen.
Ontwikkeld voor nieuwkomers die nog geen of weinig onderwijservaring hebben (Starterskist).

Bij de rekenkisten zijn uitwerkingen gemaakt voor 9 domeinen/ leerlijnen:

  • Starterskist
  • Getallen
  • Meten – Tijd
  • Meten – Geld
  • Meten – Temperatuur, Gewicht en Inhoud
  • Meten – Omtrek, Oppervlakte en Lengte
  • Meetkunde
  • Breuken en Procenten
  • Verbanden

Per uitwerking vind je informatie en uitleg over de inhoud en over de benodigde kennis van de doelen uit de leerlijn.

Rekenkisten voor het (speciaal) basisonderwijs

Tijdens de landelijke uitrol van de de rekenkisten voor nieuwkomers kreeg Het ABC veel positieve reacties op de ontwikkelde materialen. Men gaf aan dat de inhoud van deze handleidingen niet alleen interessant is voor nieuwkomers, maar voor alle leraren die rekenonderwijs geven. Zodoende zijn deze ook gemaakt voor het (speciaal) basisonderwijs.

Hoe kom je met leerlingen op een effectieve manier tot realistisch rekenen en leer je ze te rekenen met inzicht in context? Daarvoor zijn rekenkisten in te zetten.

  • Een doorontwikkeling van bestaande rekenkisten voor nieuwkomers, aangepast voor het (speciaal) basisonderwijs.
  • Met behulp van een spel- en materialenlijst geven we je suggesties voor het benodigde materiaal.
  • Uitwerkingen waarin staat wat de leerlingen per leerlijn wanneer moeten kennen en kunnen, zowel op 1F als 1S niveau.
  • Suggesties voor coöperatieve werkvormen en spellen.

Bij de rekenkisten zijn uitwerkingen gemaakt voor 8 domeinen/ leerlijnen.

Algemene handleiding
Hierin staat beschreven wat goed rekenonderwijs is, hoe je de beginsituatie in kaart brengt, de voortgang kunt monitoren en hoe je de rekenkist inzet in de rekenles.

  • Getallen
    Aandacht voor het getalbegrip, optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen en kommagetallen.
  • Meten – Tijd
    Over het leren klokkijken, hanteren van een kalender en inzicht en begrip van tijd.
  • Meten – Geld
    Het benoemen en herkennen van de munten en briefgeld, het samenstellen van bedragen, het wisselen van geld, de relatie met kommagetallen en het kunnen schatten.
  • Meten – Temperatuur, Gewicht en Inhoud
    Het leren van begrip van temperatuur. Daarnaast wordt er veel aandacht besteed aan gewicht en inhoud.
  • Meten – Omtrek, Oppervlakte en Lengte
    Aandacht voor de leerlijnen Lengte, Omtrek en Oppervlakte.
  • Meetkunde
    Hierbij gaat het om het begrijpen van de ruimte om ons heen. Het heeft betrekking op de drie- en tweedimensionale wereld en de bijbehorende figuren en vormen. Het verschil met de overige domeinen binnen het Meten is dat het daarbij gaat om het kwantificeren van onze fysieke omgeving.
  • Breuken en Procenten
    Het benoemen van breuken, herkennen van breuken en het uitrekenen van breuken. Het kunnen aangeven van een percentage, het herkennen van een percentage en het uitrekenen van percentages. Beide leerlijnen staan in verband met elkaar.
  • Verbanden
    Leren (af)lezen van tabellen, grafieken en diagrammen.

Per uitwerking vind je informatie en uitleg over de inhoud en over de benodigde kennis van de doelen uit de leerlijn.