Doel
In deze eendaagse training leer je hoe je met het ERWD-protocol (Ernstige Rekenwiskunde-problemen en Dyscalculie) een diagnostisch rekengesprek voert en een effectief begeleidingsplan opstelt. Je krijgt praktische handvatten, leert de vertaalcirkel en het handelingsmodel toe te passen, en ontdekt hoe je individuele leerlingen met ernstige rekenproblemen of dyscalculie optimaal kunt begeleiden.
Inhoud
- De vier fasen van het ERWD protocol
- Voeren van diagnostische kindgesprekken
- Toepassen van de vertaalcirkel en het handelingsmodel
- Maken van een begeleidingsplan voor individuele leerlingen
Werkwijze
- Analyseren van specifieke rekenproblemen bij leerlingen aan de hand van video-beelden.
- Aan de slag met de vertaalcirkel; we zetten de vertaalcirkel naast de rekenopdrachten.
- Theorie uit het ERWD protocol; wat vergt de begeleiding van zwakke rekenaars aan leerkrachtvaardigheden?
- Casussen; samen bespreken we actuele en concrete casussen.
Resultaat
- Je weet wat nodig is om een diagnostisch rekengesprek te voeren;
- Je hebt inzicht in de behoeften van het kind met ernstige rekenproblemen of dyscalculie;
- Je kunt de vertaalcirkel inzetten in jouw handelingsrepertoire;
- Je hebt concrete handvatten om zwakke rekenaars adequaat te begeleiden;
- Je weet aan welke voorwaarden een effectief begeleidingsplan moet voldoen.
NB Tenzij anders vermeld gelden voor de deelname aan de trainingen geen aanvullende eisen ten aanzien van vooropleiding of ervaring en bedraagt de studiebelasting uitsluitend het vermelde aantal contacturen.