Ondersteuners in de school

Leraren in het primair (speciaal) onderwijs maken graag en dankbaar gebruik van de ondersteuning die geboden kan worden aan leerlingen met complexe vragen (vaak op het gebied van gedrag). Er is nu een praktijkopleiding voor ondersteuners in de school. Het omvat 4 modulen van 4 bijeenkomsten van een
dagdeel (3 uur contacttijd), met 4 verwerkingsopdrachten om toe te passen in de eigen praktijk. Hierbij probeer je een aanpak uit of doet een observatie. Je noteert heel kort wat het effect is en of het klopt met je verwachting. Hiervan maak je geen verslag, maar je deelt op het eind van het cursusjaar (bijeenkomst
8 van jaar 1 en 2) jouw ervaringen van één opdracht. We bespreken de voortgang ook tijdens de bijeenkomsten. We werken in een relatief kleine groep (12-18 deelnemers), zodat er nadrukkelijk ruimte is om af te stemmen op individuele praktijksituaties.

Overzicht jaar 1

Module 1 – bijeenkomst 1 tot 4

  • Observatie en ontwikkelingspsychologie
  • Ontwikkeling van cognitie, emotie en identiteit

Module 2 – bijeenkomst 5 tot 7

  • Aanpak in de klas
  • Behaviorisme, ecologie: teamvorming en commitment

Bijeenkomst 8

  • Afsluiting met uitwisseling van ervaringen, tools en tips opgedaan tijden de opdracht

Overzicht jaar 2

Module 3 – bijeenkomst 9 tot 12

  • Achtergrond van probleemgedrag en mogelijke herkomst van gedragsstoornissen
  • DSM-5 en andere zienswijzen. Factoren die gedrag op school extra complex maken… (of juist niet)

Module 4 – bijeenkomst 13 tot 15

  • Aanpak in de klas of daarbuiten; invloed van systeemdenken en gevolgen van het handelen.
  • Welke aanpak werkt en hoe je het effect vergroten kunt. Oriëntatie op enkele specifieke programma’s en toepassing in eigen praktijk.

Bijeenkomst 16

  • Afsluiting met uitwisseling van ervaringen en programma’s (aanpak) uit de eigen praktijk

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg

Snel naar

contact opnemen