Ons Rekenverbetertraject is verdeeld in drie fasen en begint kleinschalig met een groepje enthousiaste leerkrachten uit het team. We werken met proeftuintjes en breiden van daaruit de kennis en het enthousiasme voor rekenonderwijs geleidelijk uit naar het hele team. Deze werkwijze is aantoonbaar effectief en succesvol gebleken door de focus op duurzame kennisuitbreiding en motiverend rekenonderwijs. Leerlingen leren op hun eigen niveau en op betekenisvolle wijze, waardoor de motivatie voor rekenen-wiskundeonderwijs omhoog gaat.
- Fase 1: Start met enthousiaste teamleden en vorm motiverend rekenonderwijs.
- Fase 2: Uitbreiden van kennis en enthousiasme binnen het team.
- Fase 3: Schoolbrede implementatie van een visie op rekenonderwijs.
Programma opbouw
Omdat het Rekenverbetertraject een duurzaam verandertraject betreft, duurt de scholing meerdere jaren.
In de eerste fase starten we met teamleden die veel plezier hebben in rekenonderwijs. Met hen geven we vorm aan motiverend rekenonderwijs. In de tweede fase breiden we de kennis en enthousiasme binnen het team uit. De derde fase richt zich op de schoolbrede implementatie van de ontwikkelde visie op rekenonderwijs. Leerkrachten werken aan hun eigen ontwikkeling, de ontwikkeling van het team en de kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs op de hele school.
Doelgroep
Dit traject is bedoeld voor leerkrachten en rekencoördinatoren in het basisonderwijs die de motivatie en kwaliteit van het rekenonderwijs op hun school willen verbeteren.
Praktische informatie
Duur: in overleg
Startdatum: in overleg
Locatie: eigen schoollocatie
Trainer: Evelijne de Jong
Opleidingskosten: op basis van offerte