Basistraining ‘Inclusief werken voor pedagogisch coaches en medewerkers’

Omschrijving

Werken aan sociale inclusie focust op de rechten van kinderen en families om zich te ontplooien
en mee te doen in een omgeving waarin respect voor diversiteit en gelijkwaardigheid
vanzelfsprekend is. In deze basistraining word je uitgenodigd om te reflecteren over jouw
achtergrond en professionele visie. Je leert wat diversiteit te maken heeft met jou als
pedagogisch coach of medewerker, en hoe je verbinding tussen kinderen en families kunt
stimuleren, zowel in een context van groeiende diversiteit, als in een ogenschijnlijk niet-diverse
context. Bovendien versterk je competenties om vanuit je functie negatieve beeldvorming en
uitsluiting effectief te bestrijden.

Deze praktijkgerichte training bestaat uit de volgende drie modules:
1. Diversiteit vanuit een professioneel perspectief (zelfkennis en sociale gelijkwaardigheid
stimuleren, een wij-gevoel creëren, wij-zijmechanismen en vooroordelen herkennen);
2. Effectief omgaan met verschillende waarden en contexten, aan de hand van
praktijkdilemma’s (een open houding en in dialoog gaan stimuleren; uitsluiting actief
bestrijden);
3. Sociale inclusie vanuit je professionele rol (zelfreflectie, kritische reflectie over sociale
vraagstukken en een onderzoekende houding ontwikkelen).

Na afloop

  • heb je inzicht in en weet je positief bij te dragen aan de belangrijkste vraagstukken rondom
    het pedagogisch doel sociale inclusie: respect voor anders-zijn, gelijkwaardigheid in de
    communicatie, en recht op actieve participatie voor alle kinderen en hun families;
  • kun je dilemma’s in de praktijk bespreekbaar maken, en deze hanteren via een beproefde
    methodiek;
  • heb je je professionele rol verkend en kun je jouw achtergrond bewust gebruiken om
    verbinding te stimuleren en vooroordelen actief te bestrijden.

Overig

De kosten van deze training zijn vrijgesteld van btw.
Deze training is geschikt voor:
– pedagogisch coaches, kwaliteitsmedewerkers, intern begeleiders, zorgconsulenten,
managers;
– pedagogisch medewerkers niveau 4, praktijkopleiders, werkbegeleiders;
– leerkrachten;
– docenten van mbo- en hbo-opleidingen.

Werkwijze

De training is praktisch en interactief van opzet, theorie en praktijkgerichte reflectieopdrachten
wisselen elkaar af, met inzet van casussen, methodiekoefeningen en videomateriaal.

Materialen

In zowel de basis als de verdiepingstraining werken we met een reader. In de basistraining
gebruiken we de volgende inspiratiebronnen: Samen verschillend. Pedagogisch kader diversiteit
in kindercentra 0-13 jaar; het nieuwe Pedagogisch curriculum voor het jonge kind in de
kinderopvang (doel 4) en Van botsingen kun je leren (methodiek om effectief om te gaan met
miscommunicatie in het contact met
Familie s en collega’s).

De trainer

Ana del Barrio Saiz heeft in de afgelopen 22 jaar expertise ontwikkeld op het gebied van
diversiteitvraagstukken, competentieontwikkeling, samenwerking in teams en
kwaliteitsontwikkeling in de kinderopvang en onderwijssector. Ook heeft zij meegewerkt aan
diverse publicaties, onder andere:
Samen verschillend. Pedagogisch kader diversiteit in kindercentra 0-13 jaar (2012); en is
medeauteur van Permanent leren. Van zelfreflectie naar teamreflectie (2010).

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Thema’s