Basiscursus dyslexie: praktisch van A tot Z

In de 2-daagse Basiscursus Dyslexie: praktisch van A tot Z staat leren door ondervinding centraal. Iedereen wordt aan het werk gezet. De cursusleider reikt u de tools en de benodigde antwoorden aan om leerlingen met lees- en/of spellingproblemen effectief te begeleiden. Na de cursus kunt u direct aan de slag om het geleerde in praktijk te brengen. Hiervoor krijgt u een Digi-KWeC mee, boordevol (digitale) informatie en materiaal.

Vandaag geleerd is morgen toegepast

Programma

Dag 1:

  • Continuüm van zorg
  • Vergoedingsregeling dyslexie
  • Kleuters
  • Toetsen technisch lezen
  • Technisch lezen interventies: aanvankelijk lezen
  • KWeC-methodiek (basis)
  • Casuïstiek
  • Leesmotivatie en leesomgeving

Dag 2:

  • Psycho-educatie
  • Spelling: retentietraining
  • Technisch lezen interventies: voorgezet technisch lezen
  • Leesbegeleiding in de praktijk
  • Begrijpend lezen
  • KWeC-methodiek (lange- en korteklinkerregel)
  • Uitdelen Digi-KWeC

Opbrengsten / Leerdoelen

Na de cursus…

  • kun je het continuüm van zorg en de onderwijsondersteuningsniveaus herkennen en interpreteren.
  • kun je aanduiden hoe het proces van een leerling richting de vergoedingsregeling dyslexie in zijn werk gaat.
  • kun je de kleuterscreening van het Protocol Preventie Leesproblemen afnemen, analyseren en interpreteren.
  • kun je de door scholen gebruikte toetsen voor technisch lezen en spelling herkennen.
  • kun je de basis voor het leren lezen en spellen, het connectionisme, begrijpen en in eigen woorden uitleggen.
  • kun je gebruik maken van interventies voor aanvankelijk en voortgezet technisch lezen (o.a. de Connectprogramma’s en Ralfi), waarbij je kunt beredeneren welke interventie goed is voor een leerling/leerlingen en indien nodig de gekozen interventie aanpassen naar en/of combineren met andere interventies.
  • kun je beredeneren wat er nodig is om tot leesbegrip te komen.
  • kun je de interventie hardop denkend leren lezen integreren in de begeleiding van leerlingen.
  • kun je aanduiden welke onderdelen van belang zijn om leesmotivatie te optimaliseren.
  • kun je veel praktische voorbeelden geven aan leerlingen, ouders of collega’s om leesmotivatie te bevorderen.
  • kun je het basisprincipe van de multisensoriële KWeC-methodiek hanteren om leerlingen de spellingregels effectief te leren beheersen.
  • kun je leerlingen gebruik leren maken van retentietraining met WHOPPeN voor het leren leren van de spelling van woorden.
  • zul je de vervolgstappen voor een door de trainer ingebrachte casusleerling gezamenlijk bepaald hebben en zul je de gemaakte stappen om tot dit antwoord te komen kunnen beargumenteren naar aanleiding van de aangeboden theorie.
  • kun je de map ‘Jesse heeft dyslexie’ en de materialen van ‘Oplossingsgericht werken met Jesse heeft Dyslexie’ rond psycho-educatie hanteren.
  • zul je een Digi-KWeC bezitten met daarop veel materiaal en informatie, zodat je artikelen kunt lezen en kunt bedenken welke materialen je direct wilt inzetten in je eigen werksituatie.

Verplichte literatuur

  • Dyslectische kinderen leren lezen – A. Smits & T. Braams
    ISBN 97890 244 03318. Voorafgaand aan de cursus krijgen deelnemers van de cursus een kortingscode om het boek aan te schaffen.
  • Hardopdenkend leren lezen – Jeffrey D. Wilhelm Ph.D.
    ISBN 97890 793 36081
  • Onderzoekspublicatie (samenvatting) Leesmotivatie onder de loep. Inzichten uit wetenschappelijk onderzoek – Amsterdam, Stichting Lezen (2021) [wordt toegezonden]

De verplichte literatuur dient zelf aangeschaft/geleend te worden.

Zelfstudie

Het lezen van de literatuur en het maken van de bijbehorende opdrachten. Deze praktische opdrachten worden enkele weken voorafgaand aan de cursus toegezonden.

Certificaat

De deelnemer ontvangt een certificaat bij het voldoen aan de volgende voorwaarden: een minimale aanwezigheid van 90%, het lezen van de verplichte literatuur en het voldoen aan de praktische opdrachten.

SBU

30 uur geaccrediteerd – ADAP-NVLF – ID-nummer: 470477

Startdata en locaties

  • Heerlen 4 sep. 20252 bijeenkomsten€ 922.50
  • Rotterdam 18 sep. 20252 bijeenkomsten€ 922.50
  • Hilversum 2 okt. 20252 bijeenkomsten€ 922.50
  • Haarlem 27 nov. 20252 bijeenkomsten€ 922.50