Scholen hebben moeite om voldoende leraren aan te trekken en te behouden, waardoor klassen steeds vaker worden samengevoegd en leerlingen niet de aandacht krijgen die ze nodig hebben. Natuurlijk is het uitermate belangrijk om zo snel mogelijk nieuwe leraren op de arbeidsmarkt te krijgen. Arbeidsmobiliteit kan worden ingezet om nieuwe leraren aan te trekken door middel van bijvoorbeeld zij-instroomtrajecten, waarbij mensen vanuit een andere branche de overstap maken naar het onderwijs en daar verschillende functies uit kunnen proberen.
Maar wellicht nog belangrijker is het om te zorgen dat huidige leraren zich goed en gelukkig voelen in hun baan. Het gevoel hebben dat werkzaamheden flexibel zijn en leraren vrij zijn om keuzes te maken wat betreft hun functie kan hieraan bijdragen. Wanneer leraren de regie mogen nemen over hun eigen loopbaan en aangemoedigd worden om voor zichzelf te kiezen, voelen ze zich minder vastgezet in hun werk en ervaren ze minder werkdruk.
Op welke manier kun je als leraar arbeidsmobiliteit dan inzetten om je werkdruk te verlagen en flexibeler te werken? Overweeg eens één van de volgende opties:
Hoe staat het met jouw arbeidsmobiliteit?
In dit traject ligt de focus op next level gaan in jouw professionaliteit als leerkracht. Al jouw overtuigingen, patronen en talenten vormen namelijk de bril waarop je naar de wereld (en naar kinderen) kijkt. Leer visualisaties en uitdagende activiteiten vanuit de NLP (neurolinguïstisch programmeren) die je voor jezelf en met de kinderen kunt doen om te werken aan welbevinden en zelfontplooiing.
Geluk stijgt boven alles uit en zou dus op elke school prioriteit moeten krijgen, meent hoogleraar Ruut Veenhoven in een interview met de AOb. ‘Geluk is besmettelijk. Als leraren gelukkig zijn, straalt dat af op leerlingen, met alle positieve effecten van dien.’