Een goede toets begint bij goede toetsvragen
Door wie laat jij je toetsvragen ontwikkelen? En hoe zorg je ervoor dat die vragen zowel inhoudelijk als toetstechnisch goed zijn?
Het ontwikkelen, afnemen en beoordelen van een praktijkopdracht is arbeidsintensief. Een praktijkopdracht gebruik je om de actieve beheersing van een vaardigheid te toetsen. De beoordeling van een praktijkopdracht is gevoelig voor subjectiviteit. Wil je je verdiepen in het ontwerpen van betrouwbare, valide en bruikbare praktijktoetsen waarmee je de daadwerkelijke vaardigheden van je leerling zichtbaar maakt? Volg dan de training Toetsontwikkeling praktijkopdrachten.
Na de cursus kun je:
- Concrete leerdoelen formuleren en indelen op basis van een taxonomie.
- Een toetsmatrijs gebruiken.
- Praktijkopdrachten inclusief beoordelingsmodellen ontwikkelen die voldoen aan de kwaliteitscriteria;
- Een goede praktijkopdracht samenstellen, rekening houdend met de positie van de opdracht in het Programma van Toetsing.