Als specialist Hoogbegaafdheid en differentiatie kun je de schoolontwikkeling op planmatige wijze begeleiden richting hoogbegaafdheid & differentiatie. Na deze opleiding heb je als leraar, docent of leidinggevende een krachtige basis gelegd voor het ontwikkelen van onderwijs voor hoogbegaafden.
Voor je studie
Deze opleiding is geschikt als je lesgeeft in zowel het primair onderwijs als het voortgezet onderwijs en jij je wilt inzetten voor hoogbegaafde leerlingen. Je ontwikkelt een kritische houding ten opzicht van visies, handelingen en attitudes op het gebied van hoogbegaafdheid.
Als specialist Hoogbegaafdheid en differentiatie kun je de schoolontwikkeling op planmatige wijze begeleiden richting hoogbegaafdheid & differentiatie. Na deze opleiding heb je als leraar, docent of leidinggevende een krachtige basis gelegd voor het ontwikkelen van onderwijs voor hoogbegaafden.
Tijdens je studie
Tijdens je studie zoomen we in op vijf perspectieven waarbij het kind, de terminologie en een eerste aanzet tot beleid centraal staan. Een uitgebreid overzicht van de inhoud van de opleiding vind je in het uitklapmenu hieronder.
Binnen Driestar hogeschool zien we leren als een sociaal proces. We bouwen kennis door met elkaar in gesprek te gaan. Daarom werken we graag in leerteams. De opdrachten die je krijgt voer je uit in je eigen klas of onderwijspraktijk. In de uitklapmenu’s hieronder lees je meer over de opbouw en de inhoud van de studie, de kosten en de studielast.
Studiebelasting
In totaal omvat deze opleiding een studiebelasting van 350 uur. Dat betekent ongeveer 7,5 uur per week. De verdeling van de studielast is als volgt:
Contacturen: 65 uur.
Zelfstudie-uren: 80 uur.
Praktijkuren: 205 uur.
Totaal 350 uur.
Contacturen ben je op de Hogeschool (7×7) + het spiegelgesprek ( 1 uur) en het contact met je leerteam (15 uur)
Zelfstudie uren gaat om het lezen en leren (60 uur) van je boeken, het maken van je huiswerk (20 uur)
Praktijkuren zijn de uren waarin je aan je opdrachten werkt (175 uur) inclusief intake en assessment (30 uur)
Inhoud
Inhoud vanuit micro optiek:
We zoomen in op vijf perspectieven:
- het kind
- het onderwijsaanbod
- de (HB-) leerkracht/de school
- de omgeving
- het meesterstuk
Hierbij staan het kind, de terminologie en een eerste aanzet tot beleid centraal. De volgende thema’s komen aan bod:
- Theorie, signaleren, leerlingkenmerken, IQ-testen en doorstromen/versnellen
- Onderpresteren: de kenmerken en aanpak
- Leerproblematiek (autistisch spectrum, dyslexie, dyscalculie, ADHD, ADD)
- Opstellen beleidsplan hoogbegaafdheid met SMART-geformuleerde doelstellingen
- Belang van het actueel houden van het beleidsplan en het cyclisch evaluatieproces
- Compacten & verrijken
- Differentiatiemogelijkheden en klassenmanagement
- Materialen, spelletjes en gebruik van het TASC-wiel van Belle Wallace
- Manieren van leren: werking van de hersenen, top down, mindmappen en snellezen
- Dossiervorming & overdracht
- Communicatie ouders
- Plusklas & Voltijds HB-onderwijs
Inhoud vanuit meso-optiek
De volgende thema’s worden behandeld:
- Nurture/nature; invloed op & van anderen
- Overexcitabilities – Dabrowski
- Executieve functies
- Onderpresteren
- Duurzaam succesvol werkgedrag – ijsbergmodel
- Kernkwadranten – D. Ofman
- Growth & fixed mindset – Carol Dweck
- Kwaliteiten en competenties leerkrachten en coördinatoren hoogbegaafdheid & differentiatie
- Workplace big 5 – persoonlijkheidsvragenlijst & reflectie op persoonlijke kwaliteiten
- Leerkrachtgedrag, attitude en overtuigingen (priming & stereotyperingen)
- Verscherpen beleidsplan & SMART-doelstellingen
Toelatingseisen
Voor deze post-hbo opleiding gelden de volgende toelatingseisen:
- Je hebt een bachelordiploma en onderwijsbevoegdheid voor het primair en/of voortgezet onderwijs.
- Je bent een onderwijsprofessional (docent, intern begeleider of directielid).
- Je kunt opdrachten uitvoeren in de beroepspraktijk.Je schooldirectie/het bestuur stemt in met de inhoud van de opleiding.
- Je beheerst de Engelse taal (lezen).