30% van de leerlingen! Dat zijn er gemiddeld dus zo’n zeven per klas… Een leerkracht komt per dag dus tientallen leerlingen tegen die met het een en ander worstelen. Niet alleen is het gedrag van die leerlingen op school daardoor vaak ingewikkelder geworden (bijvoorbeeld door acting-out), maar ook schoolprestaties lijden eronder. Wanneer je je mentaal immers niet goed voelt, worden je schoolprestaties ook slechter. Het is niet voor niets dat prestatiedruk door leerlingen op het ogenblik als één van hun grootste stressoren wordt gezien.
Juist omdat het zo’n belangrijk onderwerp is, besteden we aandacht aan zowel de leerling als losstaand individu, als aan de verschillende sociale contexten waar elke leerling deel vanuit maakt. Hierbij combineren we dus het beste van twee werelden: de ontwikkelingspsychologie en de systeemtheorie. En dat doen we niet voor niets. Uit onderzoek blijkt namelijk dat een integrale blik het meest recht doet aan datgene wat nodig is om onze leerlingen mentaal vooruit te helpen.
De gebieden die tijdens het congres naar voren komen:
- De persoonlijkheid van de individuele leerling
- Het gezin van herkomst
- School; de klas als sociaal systeem, de mentor als spin in het web
- Het belang van de relatie met leeftijdsgenoten
- Schermgebruik, in het bijzonder het effect van de sociale media
Als professional in het voortgezet onderwijs of het mbo krijg je tijdens het congres een diepere blik op deze gebieden. En dat is niet zonder belang. Volgens het bekende PISA-onderzoek (o.a. over reken- en taalvaardigheid), uitgevoerd door het OESO, heeft Nederland namelijk de minst gemotiveerde leerlingen ter wereld. Dat maakt de rol van de leerkracht meteen belangrijker, omdat er dus weinig intrinsieke motivatie bij onze leerlingen is.
Wat leer je
Door een systemische blik op het individuele welzijn van de leerling te werpen, krijg je als deelnemer inzicht en concrete handreikingen om de kwaliteit van de pedagogiek op onze middelbare scholen en mbo-instellingen te verhogen. Het geeft richting aan hoe we beter om kunnen gaan met de toenemende mentale belasting en gedragsproblematiek van de jongere in het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- De ontwikkelingsfasen
- Het zelfbeeld (in relatie tot influencers)
- Contextuele benadering
- Een goed werkend systeem en de valkuilen
- Een systeemanalyse
- Wat te doen en te laten in communicatie
Voor wie
Dit congres is bedoeld voor alle onderwijsprofessionals in het VO en MBO met interesse voor de mentale gezondheid van kinderen en jongeren. Zo zijn rectoren, conrectoren, afdelingsleiders, teamleiders, zorgcoördinatoren, zorgbegeleiders, schoolpsychologen, orthopedagogen en (nieuwe/aankomende) docenten van harte welkom. Ook als je op een andere manier werkt met jongeren kan het congres interessante, nieuwe perspectieven bieden.
Praktische informatie
Voorlopig programma
08:30-09:30 Ontvangst en registratie
09:30-10:45 Centrale opening en lezing: De leerling als individu – Barbara Braams
10:45-11:00 Koffiepauze
11:00-12:00 Plenaire lezing: gezin van herkomst – Steven Pont
12:00-13:00 Uitgebreide lunch
13:00-14:00 Plenaire lezing: School; de klas als sociaal systeem, de mentor als spin in het web – Maxe de Rijk
14:00-15:00 Plenaire lezing: Leeftijdsgenoten, vriend of vijand? – Steven Pont
15:00-15:15 Middagpauze
15:15-16:15 Plenaire lezing: De invloed van social media – Thijs Launspach
16:15-16:45 Centrale afsluiting
16:45-17:15 Napraten met een drankje
Certificaat
Je ontvangt een certificaat, en eventueel accreditatiepunten, indien je de hele dag (100%) aanwezig bent geweest en actief hebt deelgenomen aan het congres.
Datum
Donderdag 6 november 2025 van 09:30-16:45
Locatie
Kinepolis Bioscoop Jaarbeurs Utrecht
Parkeren
Voor parkeren bij Jaarbeurs P2 of P4 geldt een speciaal parkeertarief van € 17,50 (o.v.b. van wijzigingen)