Inhoud
Heb jij als kwaliteitscoördinator je basiskennis op orde? Sta jij boven de stof om de collega’s in jouw team goed ontwikkelingsgericht te kunnen begeleiden en ze te ondersteunen bij het ontwikkelingsgericht en didactisch handelen in de groep? Vakinhoudelijke kennis van de IB/KC-er is noodzakelijk om de kwaliteit van het onderwijs in de school te verhogen en te borgen. Tijdens deze bijeenkomst leer je over de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ en de toepassing hiervan in groep 4 tot en met 8.
Vanuit de nieuwe functieomschrijving is er ook een domein ‘Focus op leren en brede ontwikkeling’. Daar kan de methodiek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ een belangrijke rol bij spelen. Deze methodiek is een denkkader over de opbouw van het lezen en spellen en kan bij iedere methode gebruikt worden. Het gaat zowel om de inhoud (basiskennis van de elementen van lezen en spellen) en vorm van de instructie als het modelgedrag van de professional. Inzicht in het lees-spellingproces is een noodzaak om collega’s goed te kunnen aansturen en nieuwe collega’s goed te kunnen begeleiden in het geven van effectief onderwijs. Binnen ZLKLS wordt de samenhang van lezen, spellen en schrijfmotoriek aangegeven, omdat dat het aanleren versterkt en fouten voorkomt (preventie).
De inhoud van deze bijeenkomst beslaat groep 4 tot en met 8. Er ontstaat een heldere rode draad door de school, men bouwt altijd verder op wat eerder geleerd is.
Opbrengst
Na deze bijeenkomst heb je inzicht opgedaan in:
- Inzicht in de kernonderdelen van lezen en spellen
- Preventieve instructie van lezen en spellen, vakinhoudelijke kennis en didaktiek van de belangrijkste lesonderdelen, waardoor de IB/KC’er deze kennis kan inzetten bij coaching on the job
- De samenhang tussen lezen, spellen en schrijven
- Wat levert doortoetsen bij leestoetsen zoals AVI en DMT op en hoe kun je met het zlkls-denkkader kijken naar spellingtoetsen.
- Het leren gebruik maken van een foutenanalyseformulier, in relatie tot de korte kwaliteitscyclus en organiseren van aanhaak-acties?
- De kracht van herhaling
- De kracht van ordening
- Het gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld hakkaart en categoriekaart
- Het belang van een frontale groepsopstelling
- Het belang van motoriek zoals oa. bij het gebruik van klankgebarenen de schrijfmotoriek
- Tevens biedt de methodiek de IB-er een denkkader om gericht naar methodes en toetsen te kijken
Voor wie?
Deze bijeenkomst is bedoeld voor IB/KC’ers om hun vakinhoudelijk kennis over lezen en spellen aan te scherpen, om zodoende bewuste keuzes te kunnen maken in het ontwikkelingsgericht begeleiden van leerkrachten en leerteams.
Programma
Deze bijeenkomst bestaat uit een middag van 9:00 tot 16:00 uur.
Benodigde voorkennis
Het is zeer zinvol om voor deelname het witte handboek ‘Zo leer je kinderen lezen en spellen’ van José Schraven (Pica), aan te schaffen en door te nemen.
Wil je je verder verdiepen in deze methode? Sluit dan ook aan bij de volgende bijeenkomsten:
- 13 november & 22 januari – Tweedaagse basiscursus Zo leer je kinderen lezen en spellen (ZLKLS)
- 5 februari 2026 – ZLKLS: Fonemisch bewustzijn in groep 2
Over de spreker
Maureen Grevink is verbonden aan Praktijk Opgeletterd en maakt deel uit van het scholingsteam Zo leer je kinderen lezen en spellen. Zij geven scholen begeleiding en ondersteuning op het gebied van technisch lezen en spellen. Maureen heeft als leerkracht 25 jaar in het basisonderwijs gewerkt, waarvan de laatste jaren in het speciaal basisonderwijs. Naast scholingspartner van José Schraven heeft ze als educatief auteur meegewerkt aan Staal spelling-grammatica 2 en is ze aangesloten bij het kernteam Nederlands voor de herijking van de kennisbasis en kerndoelen voor de Pabo’s.
Early Bird & annuleringsvoorwaarden
Tot 1 januari 2026 is voor deze bijeenkomst de Early Bird korting van toepassing. Na deze datum stijgt de prijs naar € 109,50 voor leden en € 139,50 voor niet-leden.
Op de inschrijvingen zijn de annuleringsvoorwaarden van toepassing. Je kunt de aanmelding tot een week voor de bijeenkomst kosteloos annuleren. Daarna is het volledige inschrijfbedrag verschuldigd. De LBBO behoudt zich het recht de bijeenkomst te annuleren bij onvoldoende aanmeldingen.