Veranderkunde (Master Leren en Innoveren – module 2)

Onderwijskundige verandervraagstukken spelen in veel organisaties. Wil jij het verschil maken in jouw organisatie door het aanpakken van een onderwijskundig verandervraagstuk? De voortrekkersrol pakken op het gebied van leren en innoveren? Dan past de Master Leren en Innoveren bij jou! In deze master leer jij hoe je zelf kunt bijdragen aan inhoudelijk onderbouwde innovaties die leiden tot duurzame veranderingen.Wil je ervaren of deze masteropleiding bij jou past? Of ben je geïnteresseerd in de specifieke inhoud van een module? Het is nu mogelijk om losse modules van de Master Leren en Innoveren te volgen! In deze tweede module Veranderkunde gaan we concreet aan de slag met  jouw onderwijskundig verandervraagstuk.

]]>

Programma

In deze module ontwikkel je je tot veranderkundige of veranderaar. Je zult gaan ervaren hoeveel rollen daarbij horen, van expert, adviseur, coach, procesbegeleider naar aanjager tot bemiddelaar. Je zult periodes zelf niet meer geloven in de verandering die je wilt realiseren. Je gaat weerstand ervaren. Je zult je afvragen wat datgene wat er gebeurt zegt over jouzelf als veranderaar (Mars, 2016).  In het programma ondersteunen we je hierbij door diverse verandermodellen en – theorieën uit het onderwijs en organisatiekunde aan te bieden.Gedurende deze module gaan we uit van het principe van (Senge, 2014): “Mensen willen wel veranderen, ze willen niet veranderd worden”. Dit vraagt van jou om erkenning van de enorme complexiteit en bijbehorende onzekerheid enerzijds en anderzijds het continu betrekken van verschillende stakeholders voor het spreiden van eigenaarschap (Fullan, 2007).  Je zult uitgenodigd worden om systematisch te gaan experimenteren met nieuw gedrag.Aan het einde van module 2 heb je een veranderstrategie opgesteld. Daarin wordt duidelijk hoe je het verandervraagstuk gaat oppakken, samen met je collega’s. Draagvlak en communicatie zijn hierbij erg belangrijk, want veranderen doe je niet alleen!

]]>

Resultaat

In de module Veranderkunde op masterniveau werk je als eindproduct toe naar een veranderstrategie voor jouw team of opleiding, met daarin speciale aandacht voor draagvlak en communicatie over de urgentie van de verandering. Je relateert deze strategie aan de ontwikkeling richting een lerende organisatie. Je veranderstrategie is gebaseerd op diverse datapunten, zoals uitgevoerd deskreserach, een stakeholdersanalyse, een theoretische verkenning gericht op veranderkundige theorieën en het toepassen van een diagnose-instrument in de eigen organisatie.De module Veranderkunde op masterniveau maakt deel uit van de volledige masteropleiding Leren en Innoveren van Hogeschool Inholland. Ben je heel enthousiast na het afronden van deze module? Dan kun je er uiteraard voor kiezen om de gehele master te gaan volgen.

 

Leeruitkomsten

Onze leeruitkomsten beschrijven het eindniveau dat jij moet weten, begrijpen en/of toepassen om de module Veranderkunde succesvol af te ronden.

  • Je benut verworven kennis over veranderkunde, de lerende organisatie en onderwijsinnovatie en past deze inzichten creatief toe in de eigen praktijkcontext. 
  • Je formuleert strategische aanbevelingen en concrete, betekenisvolle interventies die bijdragen aan het leren en ontwikkelen in de organisatie. Je onderbouwt deze aanbevelingen en interventies met theorieën over veranderkunde, de lerende organisatie en onderwijsinnovatie en met inzichten uit een kritische analyse van de praktijkcontext rondom het innovatievraagstuk.
  • Je identificeert en betrekt relevante stakeholders actief in het innovatieproces en onderzoekt hoe de verschillende stakeholders zich tot dit proces verhouden.
  •  Je informeert de betrokken stakeholders betekenisvol en onderzoekt op welke manier mentale modellen een rol spelen in het innovatieproces. 
  • Je zet deze inzichten in voor het bevorderen van het leren in de organisatie, het creëren van draagvlak en het vormen van een lerend netwerk.
  • Je vangt weerstanden op en je reflecteert daarbij systematisch op het eigen handelen in de rol van educatief leider, onderzoeker van de praktijk en innovatieve impactmaker. 
  • Je komt vanuit deze reflectie tot voornemens voor nieuw handelen in toekomstige innovatieprocessen. 

Waardepapier

Bij het positief afronden van deze module ontvang je een Microcredential. Ook ontvang je een certificaat van Inholland Academy. Met dit certificaat kun je toegang krijgen tot de volledige masteropleiding.

]]>

Toelating

De modules van deze master zijn er voor iedereen die bij een organisatie werkt waar leren en veranderen centraal staan. Voor ambitieuze onderwijsprofessionals, binnen en buiten schoolorganisaties. Zoals HRM’ers en HRD’ers, onderwijsadviseurs en zelfstandig adviseurs (zzp’ers) in alle sectoren waar onderwijs een belangrijke rol speelt. De modules van deze master zijn er ook voor docenten in het po, vo, mbo, hbo en wo.

De modules van de Master Leren en Innoveren sluiten aan bij ambitieuze professionals die:

in hun eigen onderwijspraktijk- of organisatie duurzame veranderingen willen realiseren aan de hand van een onderwijskundig verandervraagstuk;hierbij praktijkgericht onderzoek willen doen op het gebied van leren en innoveren om de verandering goed te onderbouwen;veranderkunde vanuit de theorie gelijk in de praktijk willen brengen en ermee aan de slag gaan;zich professioneel en persoonlijk verder willen ontwikkelen en;willen leren van en met elkaar.

Toelatingseisen modules Master Leren en InnoverenWil je deze module volgen, dan geldt er een aantal toelatingseisen:

  • Je beschikt over een afgeronde hbo-bacheloropleiding en hebt enige werkervaring in leren en ontwikkelen, bijvoorbeeld in het onderwijs (primair/voortgezet/mbo/hbo), in een onderwijsomgeving binnen een organisatie, in een HRM-of HRD omgeving of als zelfstandig adviseur.
  • Je hebt de motivatie en ambitie om professioneel en persoonlijk te groeien en je te ontwikkelen tot specialist op het gebied van leren en innoveren.
  • Je beschikt over voldoende tijd om de modules te combineren met je werk. De module vraagt zo’n 15 tot 20 studie-uren per week. Deze uren bestaan uit het voorbereiden en bijwonen van de lesdag, het samenwerken met collega’s aan het vraagstuk in de praktijk, het maken van opdrachten en peerfeedback geven aan medestudenten.
  • Vanuit je werkplek ben je vrij om praktische opdrachten uit te voeren en je wordt daarin gefaciliteerd en ondersteund door je leidinggevende en/of andere directe collega’s in je team. De basis voor de Master Leren en Innoveren is de eigen onderwijspraktijk. Ook voor zelfstandig adviseurs is dit de basis.
  • Je hebt voldoende beheersing van de Engelse taal om Engelstalige literatuur te kunnen bestuderen.
  • Bij voorkeur heb je module Verkenning innovatievraagstuk gevolgd.Als dit  niet het geval is, voeren we in ieder geval een kennismakingsgesprek. We kijken naar je werkervaring en -omgeving, vraagstukken, veranderbekwaamheid, positie in het team, ambitie en motivatie. Ook volgt er een kort traject om jouw voorkennis zo optimaal mogelijk te laten aansluiten bij de groep.

]]>

Startdata en locaties

  • Amsterdam 5 dec. 2025€ 3100

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes