Wat als je klas geen muren kent, aan de slag met buitenspel!

Inhoud van deze cursus

Waar je binnen in je klas een zo’n rijk mogelijke leeromgeving inricht, gaan we in deze cursus gericht op zoek naar de rijke leeromgeving die buiten je lokaal te vinden is. “Buiten krijgt een kind andere spelmogelijkheden en daarmee ook andere mogelijkheden tot ontwikkeling. De ruimte is minder afgebakend en er worden minder regels gesteld aan geluid en wisseling van activiteit. Verder biedt het buitenspel allerlei kansen om ervaringen op te doen met het beleven van natuur- en weersaspecten, het ervaren van de ruimte, mogelijkheden tot verschillende vormen van bewegen, spontaan samenspel en de vrijheid die een groot beroep doet de sociale vaardigheden” (Caminada 2023). Samen gaan we onderzoekend aan de slag naar de ontwikkelkansen van kinderen, wanneer je buiten activiteiten onderneemt. Verrijken we je thema door naast binnen ook betekenisvolle spelactiviteiten buiten te ontwerpen en uitvoeren. Deze cursus is voor leerkrachten die zowel in onder- als bovenbouw, meer met buitenspel aan de slag willen.

Dit ga je leren

  • We onderzoeken en ervaren de winst voor kinderen: Buitenspel is meer dan een uitlaatklep.
  • We onderzoeken de verschillende buitenplekken rondom je school en in de nabije schoolomgeving.
  • Je krijgt zicht op de verschillende buitenspelactiviteiten die door de dag en de week plaatsvinden in de groep en hoe je dit kan organiseren.
  • Vanuit thema’s en de (spel)verhalen van leerlingen maak je verbinding naar betekenisvolle buitenspelactiviteiten.
  • Je kan een rijke leeromgeving inrichten, waar zowel binnen als buiten wordt verbonden en waarin ieder kind mee kan doen.
  • Je weet wat jouw rol als professional is, in het proces van ontwerpen, uitvoeren en reflecteren op buitenspelactiviteiten.
  • Je kan bewust keuzes maken welke spullen en boeken je inzet in de buitenactiviteiten.

Zo gaan we te werk

  • De eerste bijeenkomst vindt online plaats. Daarna in overleg op deelnemende scholen
  • We vormen een onderzoeksgroep. Delen ervaringen, duiken de theorie en praktijk van andere in en ontwerpen eerste buitenactiviteiten passend binnen je thema.
  • Iedere bijeenkomst delen we onze ervaringen en scherpe deze aan. Hoe meer je ervaringen opdoet in je eigen praktijk, hoe meer je uit de bijeenkomsten haalt!
  • Je gaat reflecteren op je eigen aanbod en handelen en gaat aan de slag met het ontwerpen en versterken van het aanbod en de begeleiding in jouw praktijk.

Literatuur

  • Spelen en leren op school. Marjolein Dobber/ Bert van Oers (2018)
  • Spullenboek. Inge Haarsma (2021)
  • Basisontwikkeling voor peuters en de onderbouw. F. Janssen-Vos, L. van der Meer, I. Vingerhoets, H. de Waard | Gorcum b.v., Koninklijke Van (2024)
  • Leren in en over de wereld. Een ontwikkelingsgerichte didactiek voor de groepen 5 t/m 8. L. de Koning (redactie), Gorcum b.v., Koninklijke Van (2022)
  • Artikelen uit het tijdschrift ZONE.
  • Taal in de natuur. Jeanette Prins, Janneke Hagenaar. (2024)
  • Jeugdliteratuur

Tijdsinvestering

  • 8 contacturen (4 x 2 uur)
  • Per bijeenkomst 2 uur bronnen lezen en daarnaast het opzetten en uitvoeren van activiteiten / experimenten in je eigen groep.
  • Optie tot groepsbezoeken / inzet van een strippenkaart

Locatie en tijden

1e bijeenkomst: Online. (In overleg op locatie deelnemende scholen)

2e, 3e en 4e bijeenkomst: op locatie deelnemende scholen

Data:

  • Woensdag 24 september 2025
  • Woensdag 29 oktober 2025
  • Woensdag 4 maart 2026
  • Woensdag 13 mei 2026

Tijd: 15.00 – 17.00 uur

Startdata en locaties

  • 24 sep. 2025€ 450