Opleiding de leercoach: leerlingen coachen bij zelfregulerend leren

Leerlingen begeleiden in executieve functies en zelfregulerend gedrag

  • Hoe begeleid je als leercoach leerlingen of studenten op weg naar eigenaarschap en zelfregulatie?
  • Welke vaardigheden hebben zij en jij als leercoach daarvoor nodig en hoe zet je die in?
  • Wat kun je als leercoach doen om werken met leerdoelen, het maken van een planning en doorzettingsvermogen bij jongeren te versterken?

De zesde rol van de leraar: de leercoach

Een proactieve houding is in de maatschappij van nu en morgen onmisbaar. Zelfgestuurd en toekomstbestendig blijven leren, leven en werken is nodig om goed te functioneren. Metacognitie en zelfregulerend leren staan niet voor niets als effectieve interventies op de menukaart van het Nationaal Programma Onderwijs. Scholen en leraren zoeken naar vormen van eigentijds flexibel onderwijs en maatwerk om jongeren persoonlijk hierbij te begeleiden. De zesde rol van de leraar, de leercoach, is daarin van groot belang.

De leercoach ondersteunt de leerlingen om eigenaar te worden van hun eigen leerproces en met zelfregulerende leerstrategieën het leergedrag te beïnvloeden. Zelfregulerende leerstrategieën, waaronder metacognitie, bepalen in hoge mate het leersucces. Een leerling kan wel slim zijn, maar als deze voortdurend afgeleid wordt door prikkels, gebrek aan overzicht heeft en op alles impulsief reageert, wordt leren lastig. Uit onderzoek blijkt dat het aanleren van zelfregulerende leerstrategieën bijdraagt aan een hogere concentratie, beter plannen, impulsbeheersing en uiteindelijk betere leerresultaten. Hoe stimuleer je zelfregulerend gedrag? Je leert het in deze opleiding.

Wat leer je?

  • In de rol van leercoach ondersteun je het leerproces van jongeren en leer je ze eigenaar te zijn van hun eigen leerproces.
  • Je herkent de inzet van zelfregulerende leerstrategieën bij je leerlingen en begeleidt ze bij het verder ontwikkelen van zelfregulerende leerstrategieën (executieve functies).
  • Je ontwikkelt een mindset en eigen gedragsrepertoire om jongeren effectief te coachen in hun leer- en loopbaanproces.
  • Je kunt een zelfgestuurde leeromgeving ontwerpen waarin leerlingen of studenten autonoom leren.
  • Je kunt drie verschillende methoden van leercoaching toepassen.
  • Je zet de rol van leercoach in bij onderwijsvormen als onderzoekend of gepersonaliseerd leren in een hybride leeromgeving (leren op de werkplek).

Voor wie?

Docenten in voortgezet onderwijs en mbo

Wanneer en waar?

Het programma begint met een intake via Teams waarin we je leervraag verkennen en oriënteren op je leerdoel. Dan volgen vier bijeenkomsten bij CPS in Amersfoort. Tussen de trainingsbijeenkomsten door werk je aan je eindopdracht. Zo oefen je je coachingsvaardigheden direct in de praktijk. We sluiten de opleiding af met een persoonlijk (online) coachgesprek via Teams. In dat gesprek bespreek je samen met de trainer hoe je jouw ontwikkeling in de praktijk verder kunt voortzetten.

  • Dag 1:11 november 2025, 10.00 – 16.00 uur een online coachgesprek, de trainer stemt persoonlijk het tijdstip met jou af (30 minuten)
  • Dag 2: 16 november 2025, 10.00 – 16.00 uur
  • Dag 3: 20 januari 2026, 13.00 – 16.30 uur (incl. lunch vanaf 12.30 uur)
  • Dag 4: 3 maart 2026, 13.00 – 16.30 uur (incl. lunch vanaf 12.30 uur)
  • Dag 5: 14 april 2026, 13.00 – 16.30 uur (incl. lunch vanaf 12.30 uur)
  • Dag 6: 20 mei 2026, 13.00 – 16.30 uur, online gepersonaliseerde (45 minuten) coachgesprekken

Startdata en locaties

  • Amersfoort 11 nov. 20256 bijeenkomsten€ 1550