Meertaligheid als middel om te leren

Meer talen in de klas: wat kun je ermee?

In veel klassen zitten tegenwoordig leerlingen met verschillende moedertalen. Voorheen was het voor hen bijna verboden om op school in hun eigen taal te spreken: Nederlands was de norm. Tegenwoordig weten we dat meertaligheid behulpzaam kan zijn bij het goed leren van Nederlands als tweede taal maar ook algemener als middel om te denken en kennis te verwerven. Hoe zet je deze moedertalen in je lessen in zonder ze zelf te hoeven spreken? En waarom is dat zo belangrijk?

Moedertaal ontspant

Je eigen taal gebruiken is ontspannen en geeft een veilig gevoel. Even in je eigen taal iets aan een medeleerling vragen of overleggen kost weinig energie. Als je een concept in je moedertaal hebt geleerd of een idee in die taal hebt besproken, hoef je het alleen nog maar te vertalen om het in het Nederlands goed te kunnen verwoorden. Dat is cognitief veel minder belastend voor anderstaligen dan alles direct in het Nederlands moeten bedenken en spreken. Leren gaat dus makkelijker als een deel in je eerste taal mag.

Wat leer je?

In deze training van een dag wisselen we theorie af met praktische opdrachten en moedigen we deelnemers uit hun ervaringen uit te wisselen. Tijdens de training komt het volgende aan bod:

  • wat is meertaligheid?
  • de ontwikkeling van het meertalige brein
  • het belang van aandacht voor de thuistalen van leerlingen
  • vanuit een duidelijke visie omgaan met meertaligheid
  • meertaligheid praktisch inzetten in de klas
  • je collega’s enthousiast maken voor de inzet van meertaligheid

Voor wie?

Voor leerkrachten primair onderwijs, intern begeleiders, kwaliteitscoördinatoren.

Wanneer en waar?

  • 22 september 2025, 10.00-16.00 uur.
  • CPS Amersfoort

Praktisch

Omdat we met digitaal cursusmateriaal werken, verzoeken we je een laptop of tablet mee te nemen.

Startdata en locaties

  • Amersfoort 22 sep. 20251 bijeenkomst€ 450