Didactiek – Wat is didactiek?

Algemeen

  • Doelgroep: leerkrachten (po en vo)
  • Studieduur: 2 uur
  • Na elk subthema worden er 1 of meerdere vragen gesteld.
  • Aan het eind van elk thema wordt er een reflectievraag gesteld.
  • Er worden open vragen gesteld om vanuit theorie en reflectie naar de praktijk te kijken.

Inhoud

  • Introductie
  • Wat is didactiek?
  • Soorten didactiek

Leerdoelen

Aan het einde van deze module beheers je de volgende leerdoelen: 

  • Ik weet hoe didactiek gedefinieerd kan worden
  • Ik weet hoe didactische keuzes samenhangen met pedagogische consequenties en kan gebaseerd daarop afwegingen maken
  • Ik ken de discussie tussen traditionele/instructivistische en realistische/constructivistische didactiek en ik kan een visie hierop verwoorden
  • Ik ken verschillende onderwijsconcepten die gebaseerd zijn op verschillende didactische visies en kan deze onderscheiden op basis van hun kenmerken
  • Ik kan mijn eigen visie op didactiek verwoorden, op basis van opgedane kennis over didactiek

Materialen

  • Artikelen
  • Video’s
  • Verschillende soorten vragen

Toetsing

Je hebt de cursus behaald door minimaal 70% van de vragen correct te beantwoorden.

Waarom deze cursus?

  • Theorie
    In deze cursus leer je wat didactiek is en welke soorten didactiek er bestaan.
  • Reflectie
    In deze cursus vorm je je eigen visie op verschillende soorten didactiek, op basis van de didactische en pedagogische consequenties.
  • Praktische handvatten
    In deze cursus leer je hoe je verschillende soorten didactiek kunt toepassen.

Startdata en locaties

  • Online

Snel naar

aanvragen
Onderwijstypes
Functiegroepen
Onderwerpen