Algemeen
- Doelgroep: leerkrachten (po en vo)
- Studieduur: 2 uur
- Na elk subthema worden er 1 of meerdere vragen gesteld.
- Aan het eind van elk thema wordt er een reflectievraag gesteld.
- Er worden open vragen gesteld om vanuit theorie en reflectie naar de praktijk te kijken.
Inhoud
- Introductie
- Wat is didactiek?
- Soorten didactiek
Leerdoelen
Aan het einde van deze module beheers je de volgende leerdoelen:
- Ik weet hoe didactiek gedefinieerd kan worden
- Ik weet hoe didactische keuzes samenhangen met pedagogische consequenties en kan gebaseerd daarop afwegingen maken
- Ik ken de discussie tussen traditionele/instructivistische en realistische/constructivistische didactiek en ik kan een visie hierop verwoorden
- Ik ken verschillende onderwijsconcepten die gebaseerd zijn op verschillende didactische visies en kan deze onderscheiden op basis van hun kenmerken
- Ik kan mijn eigen visie op didactiek verwoorden, op basis van opgedane kennis over didactiek
Materialen
- Artikelen
- Video’s
- Verschillende soorten vragen
Toetsing
Je hebt de cursus behaald door minimaal 70% van de vragen correct te beantwoorden.
Waarom deze cursus?
- Theorie
In deze cursus leer je wat didactiek is en welke soorten didactiek er bestaan. - Reflectie
In deze cursus vorm je je eigen visie op verschillende soorten didactiek, op basis van de didactische en pedagogische consequenties. - Praktische handvatten
In deze cursus leer je hoe je verschillende soorten didactiek kunt toepassen.