Aan motivatie geen gebrek: obstakels bij professionele ontwikkeling

leestijd: 3 minuten

Ben jij een van die bevlogen leraren die elke dag vol energie voor de klas staat en hongerig is naar groei? Wij snappen dat je nóg beter wilt worden in je vak. Uit ons laatste onderzoek, in samenwerking met DUO Onderwijsonderzoek, blijkt dat bijna alle leraren willen investeren in hun professionele ontwikkeling. Dus als het niet aan jouw drive ligt, wat staat je dan nog in de weg? In dit artikel bespreken we de meest voorkomende obstakels die jou en je collega’s tegenkomen en geven we je concrete tips om deze hindernissen te tackelen.

Obstakel 1: Tijdgebrek – een veelvoorkomend obstakel

Leraar zijn is een veeleisende baan die een hoge mate van betrokkenheid vereist. Er zijn talloze taken, een chronisch gebrek aan tijd en een diepgeworteld gevoel van verantwoordelijkheid jegens leerlingen. Momenten van rust en bezinning zijn schaars, wat kan leiden tot stress en werkdruk. Uit het onderzoek van oo.nl en DUO Onderwijsonderzoek blijkt dat het meest genoemde obstakel voor onderwijsprofessionals om deel te nemen aan professionaliseringsactiviteiten het gebrek aan tijd is. Bij leraren in het basisonderwijs is dit 39%, terwijl het percentage bij leraren in het voortgezet onderwijs zelfs 47% bedraagt.

Hoewel het misschien tegenstrijdig lijkt, kan het investeren in je eigen professionalisering uiteindelijk leiden tot een prettiger en overzichtelijker werklast, waardoor je meer tijd overhoudt. In veel gevallen willen leidinggevenden actief meedenken over manieren om tijd vrij te maken voor professionele ontwikkeling. Het is dus van cruciaal belang om het gesprek aan te gaan met je leidinggevende en te bespreken hoe je samen deze uitdaging kunt overwinnen.

Tip: Blok tijd in je agenda specifiek voor je eigen ontwikkeling. Al is het maar een half uurtje per week om je in te lezen in de nieuwste onderwijsontwikkelingen, het is een begin. Benader je leidinggevende voor een open gesprek over hoe jullie samen meer tijd kunnen vrijmaken voor jouw professionalisering.

Obstakel 2: onbekend met schoolbeleid

Een ander obstakel voor onderwijsprofessionals is het gebrek aan kennis over het schoolbeleid met betrekking tot professionele ontwikkeling. Bijna een derde van de leraren in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs heeft geen idee of hun school mogelijkheden biedt voor professionele ontwikkeling. Nog zorgwekkender is dat 33% van de leraren in het voortgezet onderwijs aangeeft dat er onvoldoende aandacht wordt besteed aan de ontwikkeling van medewerkers op hun school.

Gelukkig zijn er mogelijkheden om actief aan je professionele ontwikkeling te werken, zelfs als je geen persoonlijk budget hebt. Er zijn talloze subsidies, financiële regelingen en beurzen beschikbaar. Om je weg te vinden in dit complexe landschap heeft oo.nl een handige tool ontwikkeld die je precies laat zien welke financiële middelen voor jou beschikbaar zijn.

Tip: Neem het initiatief en vraag tijdens de volgende teamvergadering naar het beleid en de budgetten rond professionele ontwikkeling. Weet je niet waar je moet beginnen? Check de financieringstool op oo.nl die je wegwijs maakt in beschikbare subsidies en beurzen.

Obstakel 3: Keuzestress – het overweldigende aanbod

Een derde obstakel dat onderwijsprofessionals tegenkomen bij hun professionele ontwikkeling is de overweldigende keuze aan cursussen en opleidingen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de helft (45%) van de leraren in het voortgezet onderwijs moeite heeft om het aanbod van professionaliseringsactiviteiten te vergelijken en te beoordelen. Dit is waar oo.nl te hulp schiet door opleidingen, cursussen en boeken voor onderwijsprofessionals overzichtelijk te bundelen en te categoriseren op basis van thema’s en filters.

Tip: Maak een lijst van de vaardigheden of kennis die je wilt ontwikkelen. Met deze focus kun je gerichter zoeken en wordt het aanbod ineens een stuk behapbaarder. Gebruik de thema’s en filters op oo.nl om je zoektocht te verfijnen.

Obstakel 4: Gebrek aan visie en planning op schoolniveau

Het onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek en oo.nl onthult ook dat een aanzienlijk percentage leraren aangeeft dat er geen duidelijke visie, plan of stimulans is om deel te nemen aan professionele ontwikkelingsactiviteiten op school. Dit geldt voor 33% van de leraren in het voortgezet onderwijs en 13% in het basisonderwijs. Een heldere visie van de schoolleiding blijkt van cruciaal belang te zijn.

Scholen kunnen een belangrijke rol spelen door een duidelijke visie te formuleren en deze actief over te brengen aan het personeel. Op deze manier kunnen zij bijdragen aan een stimulerende en ontwikkelingsgerichte werkomgeving voor alle medewerkers.

Tip: Als er geen duidelijke visie is op jouw school, waarom introduceer je die dan niet zelf? Bereid een kort plan voor en bespreek dit met je leidinggevende of tijdens een teamvergadering. Het kan net die vonk zijn die nodig is om het vuur van professionele ontwikkeling aan te wakkeren.

Het is duidelijk dat motivatie geen probleem is voor onderwijsprofessionals als het gaat om professionele ontwikkeling. De obstakels zijn er, maar met de juiste aanpak en middelen kunnen deze overwonnen worden. Het is aan jou, als leraar, om het initiatief te nemen en de obstakels te overwinnen die jouw groei en ontwikkeling in de weg staan. Zo kun je bijdragen aan een sterker en slimmer onderwijssysteem voor zowel jezelf als je leerlingen.