Zo maak je een persoonlijk ontwikkelingsplan (POP)

leestijd: 3 minuten

Een goed begin is het halve werk. Hoe beter jij je ambities en doelen scherp hebt, hoe groter de kans dat je scholing of opleiding een succes wordt. Tijd voor een concreet plan: het Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP).  Wat is dat precies en hoe maak je het?

Wat is een (POP)?

Een POP staat voor een Persoonlijk Ontwikkelingsplan. In zo’n plan komt te staan wat je kwaliteiten zijn, wat je ambities voor de toekomst en je doelen op korte en lange termijn zijn. Het plan stel je op voor jezelf, maar gebruik je ook om afspraken met je leidinggevende vast te leggen. Wat heb jij van school nodig en wat kan school van jou verwachten? Het scheelt veel frustratie als je dat van tevoren bespreekt.

Wat komt er in een POP?

Natuurlijk verschilt elke POP per persoon. Hieronder zie je een voorbeeld met de belangrijkste ingrediënten van een POP.

  • Doelen: Schrijf op wat je wilt bereiken. Formuleer je doelen SMART en kijk eens naar de zeven competenties die bij het docentschap horen als je hiermee aan de slag gaat.
  • Competenties: Waar je ook staat in je carrière, je hebt altijd sterke punten en ontwikkelpunten. Bepaal wat die van jou op dit moment zijn en welke ambities je hebt.
  • Acties: Wat heb je nodig om je doelen te bereiken? Is er een opleiding of cursus die aansluit op jouw ambitie?
  • Voorwaarden: Wat heb jij van je werkgever nodig om je doelen te bereiken? Heb je andere hulp nodig of hulpmiddelen tijdens je ontwikkeling?
  • Tijdsindeling: Heel belangrijk: hoeveel tijd neem jij om je doel te bereiken? Zijn er tussendoelen en evaluatiemomenten die je kunt vastleggen? Tip: wees realistisch! Houd bijvoorbeeld rekening met drukke weken op school waarin je misschien minder tijd kunt besteden aan je opleiding. 

Een SMART plan

Hoe maak je je plan nu helder en concreet? In je lespraktijk heb je misschien al eens de term ‘SMART formuleren’ voorbij horen komen. Misschien leer je je leerlingen zelfs wel om hun leerdoelen via dat ezelsbruggetje te formuleren. Wat houdt het ook alweer in? De vijf letters van SMART staan voor: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijd gerelateerd. Voldoen je leerdoelen aan deze criteria? Dan is de kans op slagen het grootst. 

  • Specifiek: Welk resultaat wil je bereiken? Om een doel specifiek te maken stellen we de W-vragen:
    • Wat willen we bereiken?
    • Wie is erbij betrokken?
    • Waar gaat het gebeuren?
    • Wanneer gebeurt het?
    • Waarom willen we het bereiken?
  • Meetbaar: Hoe kunnen jij en je leidinggevende straks zien of je je doel behaald hebt? Wat kan, deed of weet je concreet en waar zie je dat aan?
  • Acceptabel: Waarom is je doel belangrijk voor jou en je omgeving? Hier gaat het om het juiste evenwicht tussen interne en externe motivatie.
  • Realistisch: Zorg dat je doel ook echt haalbaar is. Bekijk goed welke tijd, ruimte en middelen je hebt en of je doel daarbij past. Liever kleine haalbare stapjes dan een doel bedenken dat bij voorbaat al onhaalbaar is.
  • Tijd gerelateerd: Wanneer heb je je leerdoel bereikt?

    Wil je zeker weten dat jouw doel je ook echt inspireert en motiveert? Plak er dan een ‘i’ aan vast. Je maakt dan een SMARTi plan waarbij de i voor inspirerend staat. Is je doel echt uitdagend en motiverend? Dan ben je klaar om van start te gaan.

Leerdoelen

Elk vier jaar moet je in een persoonlijk ontwikkelplan (POP) vastleggen wat jouw leerdoelen zijn voor de komende periode. Gedurende het jaar werk je aan deze doelen, bijvoorbeeld door het volgen van een cursus, en evalueer je met je werkgever hoe het gaat. 

Veel leraren vinden het echter behoorlijk lastig om zo’n plan op te stellen. Wat moet er allemaal in? Hoe stel je goede doelen op? Waar moet je mee beginnen? oo.nl wil je hier graag bij helpen. Daarom hebben wij een infographic gemaakt die je op weg helpt.

Tips van de prof?

Lees het interview met Marco Snoek. Hij geeft handige tips om mee te beginnen.