Als leerkracht op een basisschool heb je te maken met veel verschillende gesprekspartners.
Een belangrijke gesprekspartner is de ouder. Zowel de leerkracht en de school als de ouders willen ervoor zorgen dat de leerling de beste begeleiding krijgt bij het leren op school.
Deze training helpt je om vanaf de kant van de ouder naar het gesprek te kijken en zo je gesprekken inhoudelijk beter te maken. Door het voeren van goede gesprekken kun je veel tijd besparen aan reparatiewerkzaamheden. Deze training zorgt dat je als leerkracht handvatten krijgt om betere gesprekken te voeren, we oefenen om goed te luisteren, leren manieren om te gaan met weerstand en emotie. Ook zullen we stilstaan bij voorbereiding, verslaglegging, dossiervorming en de gespreksroutes binnen de school. Zijn die wel zo duidelijk als iedereen denkt?
Bijeenkomst 1:
- De ouder als partner in een gesprek
- Verschillende vormen van oudergesprekken?
- Doelen van oudergesprekken
- Voorbereiden van gesprekken. (HGW-cyclus)
- Ouderbetrokkenheid in de school
- De ouder in de 21e eeuw
- De ouder als ervaringsdeskundige
- Casussen om te oefenen
Bijeenkomst 2:
- Goed (leren)Luisteren en omgaan met weerstand
- Actief luisteren
- Waarnemen of interpreteren
- Spreken we dezelfde taal
- Omgaan met boze ouders
- Gespreksroutes binnen de school
- Grenzen aangeven, hoe doe je dat?