Tijdens de (online) Inspiratiesessie:
- Worden docenten meegenomen in de kennis en ervaring van Psychologie in het Onderwijs, iets dat elke dag groeit.
- Worden docenten meegenomen in de belangrijkste zaken rondom het gedrag en de overtuigingen van leerlingen/studenten én welke rol zij daarbij kunnen spelen.
Workshop: motivatie & mindset
De workshop leert docenten:
- Wat motivatie is en wat het verschil is tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie.
- Wat leerlingen/studenten nodig hebben om gemotiveerd te zijn en te blijven.
- Wat voor invloed gedachtes en overtuigingen (mindset) hebben op motivatie.
- Hoe ze leerlingen/studenten bewust maakt van hun mindset en hoe ze deze kunnen veranderen.
- Om met leerlingen/studenten te kijken naar waar ze wél invloed op hebben.
- Wat helpende strategieën zijn om om te gaan met tegenslagen.
Workshop: WORKSHOP: VERBINDING EN EMOTIES
De workshop leert docenten:
- Waarom het belangrijk is om ruimte te geven aan emoties en hoe ze dat kunnen doen.
- Hoe ze bepaalde emoties bij leerlingen/studenten kunnen herkennen en hoe ze hierover het gesprek aan kunnen gaan.
- Waarom het soms belangrijk dat ook zij zich kwetsbaar opstellen.
- Wat de basis-ingrediënten zijn voor een goede relatie, zowel tussen leerlingen/studenten onderling als tussen docenten en leerlingen/studenten.
- Hoe ze een veilige sfeer creëren in de klas voor iedereen.
- Waarom het belangrijk is om te focussen op dankbaarheid.
WORKSHOP: GROEPSDYNAMIEK EN JEZELF BLIJVEN BINNEN DE GROEP
De workshop leert docenten:
- De positieve en negatieve invloed van groepen op het functioneren van leerlingen/studenten.
- Het herkennen van de groepsfases, en wat er nodig is in elke fase.
- Hoe een groep hechter kan worden.
- Hoe groepsnormen en groepsgedrag veranderd kunnen worden.
- Waarom leerlingen/studenten zich in verschillende omgevingen soms anders kunnen gedragen.
- Hoe ze leerlingen/studenten kunnen helpen om zichzelf te blijven in een groep.
WORKSHOP: PRESTATIEDRUK EN STRESSMANAGEMENT
Deze workshop leert docenten:
- Stress te herkennen bij leerlingen.
- Wat stress is en waar het vandaan komt.
- Wat het effect is van stress.
- Wat copingstijlen zijn en waarom het belangrijk is dit te bespreken met leerlingen/studenten.
- Wat de invloed is van prestatiedruk en verwachtingen.
- Hoe ze leerlingen/studenten tools meegeven om beter met stress om te gaan.