Je hebt de belangrijke taak studenten in hun opleiding en/of (nieuwe) collegae te ondersteunen en uit te dagen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen in de vormgeving van hun docentschap. Dat gaat over goed leren lesgeven maar evenzeer over het begeleiden van het proces van identiteitsontwikkeling van de docent in opleiding binnen het onderwijs.
Je draagt zorg voor de geschikte leerervaringen en nodigt uit tot kritisch reflecteren op het handelen en achterliggende overtuigingen. Je legt daarbij relatie tussen praktijkervaringen en theorie waardoor er beter gefundeerde alternatieven gevonden kunnen worden in het pedagogisch/didactisch handelen en worden de ervaringen overdraagbaar naar nieuwe situaties. Het uiteindelijke doel is het stimuleren tot zelfsturing.
Werkwijze
Module A: van ervaring to leerervaring
5 bijeenkomsten
- Het werkgebied van de werkplekbegeleider: opleiden, begeleiden en coachen in de context van de eigen onderwijspraktijk.
- De rollen van de werkplekbegeleider t.a.v. de onwikkeling van de docent in opleiding
- Basis coaching- en gespreksvaardigheden waar onder LSD, de reflectiecyclus van Korthagen, GROW en de koppelkaart.
- Didactisch coachen;
- Observeren, evalueren en beoordelen;
- Procesgerichte feedback geven;
- Ontwikkeling professionele identiteit: van docent naar docentbegeleider
Module B: Verdiepend werken met kwaliteiten en belemmeringen
5 bijeenkomsten
- Verdieping in je professionele ontwikkeling als werkplekbegeleider;
- Krachtgericht coachen, werken met kwaliteiten en belemmeringen;
- Motiverende gesprekstechniek;
- Spannende communicatie: weerstand, confronteren en het slecht-nieuwsgesprek;
- Mindset en overtuigingen;
- De achtergrond van gedrag en communicatie m.b.v. transactionele analyse.
Optioneel:
uitgebreide en actuele informatiebijeenkomst over het werkplekleren.
- Opzet werkplekleren / Samen opleiden
- Uitgebreide en actuele informatie over de organisatie van het werkplekleren, materialen en de beoordeling
- Rollen van de diverse actoren (ADEF)
- De werkplekleerlijn van lerarenopleiding van Hogeschool Rotterdam
- Beoordeling en assessments
- Oefenen met authentiek materiaal van studenten.
Werkboek
Tijdens de training hou je een werkboek bij waarin je je startsituatie t.a.v. coachen duidelijk maakt, je ontwikkeling bijhoudt door te reflecteren op je POP/PAP en je beschrijft hoe je jezelf kwalificeert als coach aan het eind van de training. Er wordt daarbij gebruik gemaakt van een competentieprofiel werkplekbegeleider.
Certificering
Module A en B kunnen los gevolgd worden maar vormen ook een geheel. Module A en module B geven beide (onafhankelijk van elkaar) na afsluiting en als voldaan is aan de voorwaarden, recht op een certificaat van Hogeschool Rotterdam.
De cursus schoolopleider/-coördinator sluit aan op deze modules.