Wat betekent dit voor diagnostiek en behandeling van dyslexie in de praktijk?
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
Je kunt natuurlijk zelf de richtlijn en het protocol lezen. Maar het zijn lijvige boekwerken, die vooral gericht zijn op informatieoverdracht. Wij willen je graag laten zien wat beide producenten concreet betekenen. Voor je handelen als diagnosticus of behandelaar op de werkvloer. Daar gaan we het in dit webinar over hebben.
We starten met een korte samenvatting van zowel de richtlijn als het protocol en gaan daarna de praktische vertaalslag maken aan de hand van voorbeelden en casussen. Wat betekenen de veranderingen concreet? Hoe geef je die vorm in je diagnostiek en rapportage? En wat zijn verdere consequenties?
Een extra houvast dus, om goed voorbereid met de nieuwe richtlijn (BVRD) en protocol 3.0 te gaan werken.
Kernpunten:
- een uur aandacht voor de brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie, een uur voor Protocol 3.0;
- focust op de dilemma’s en knelpunten die je tegen kan komen bij diagnostiek en behandeling als je gaat werken volgens de BVRD en het nieuwe protocol;
- verzorgd door twee experts op het gebied van dyslexiediagnostiek, – behandeling en -onderwijs.
Voorwaarden:
- je kunt na betaling direct starten;
- je hebt (vanaf aankoopdatum) 1 maand toegang, het webinar duurt 2 uur;
- volledig zelfstandig en online te volgen, waar en wanneer jij wilt;
- online literatuur lezen, webinar kijken, toets maken en certificaat ontvangen;
- geaccrediteerd, we voegen jouw punten toe als jij jouw registratienummer in het webinar doorgeeft.
Wat betekent dit voor diagnostiek en behandeling van dyslexie in de praktijk?
De nieuwe ‘brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie’ (BVRD) is er. In deze richtlijn worden de meest recente wetenschappelijke ontwikkelingen gecombineerd met praktische toepassing. Er is aandacht voor signalering, diagnostiek, behandeling en ondersteuning. Ook is een nieuw dyslexieprotocol: Protocol 3.0.
Je kunt natuurlijk zelf de richtlijn en het protocol lezen. Maar het zijn lijvige boekwerken, die vooral gericht zijn op informatieoverdracht. Wij willen je graag laten zien wat beide producenten concreet betekenen. Voor je handelen als diagnosticus of behandelaar op de werkvloer. Daar gaan we het in dit webinar over hebben.
We starten met een korte samenvatting van zowel de richtlijn als het protocol en gaan daarna de praktische vertaalslag maken aan de hand van voorbeelden en casussen. Wat betekenen de veranderingen concreet? Hoe geef je die vorm in je diagnostiek en rapportage? En wat zijn verdere consequenties?
Een extra houvast dus, om goed voorbereid met de nieuwe richtlijn (BVRD) en protocol 3.0 te gaan werken.
Kernpunten:
- een uur aandacht voor de brede vakinhoudelijk richtlijn dyslexie, een uur voor Protocol 3.0;
- focust op de dilemma’s en knelpunten die je tegen kan komen bij diagnostiek en behandeling als je gaat werken volgens de BVRD en het nieuwe protocol;
- verzorgd door twee experts op het gebied van dyslexiediagnostiek, – behandeling en -onderwijs.
Voorwaarden:
- je kunt na betaling direct starten;
- je hebt (vanaf aankoopdatum) 1 maand toegang, het webinar duurt 2 uur;
- volledig zelfstandig en online te volgen, waar en wanneer jij wilt;
- online literatuur lezen, webinar kijken, toets maken en certificaat ontvangen;
- geaccrediteerd, we voegen jouw punten toe als jij jouw registratienummer in het webinar doorgeeft.
Programma
Voorafgaand aan het twee uur durende webinar, lees je zelfstandig zowel een aantal hoofdstukken ui de nieuwe brede vakinhoudelijke richtlijn dyslexie als het protocol 3.0 door. In het webinar is één uur aandacht voor de richtlijn, één uur voor het protocol. De docenten geven een interactieve presentatie, waarin ze kort stilstaan bij de belangrijkste wijzigingen in de richtlijn en het protocol. De nadruk ligt echter op de praktijk. Aan de hand van voorbeelden, casussen en pollvragen leer je meer over de dilemma’s en knelpunten die je tegen kan komen in jouw praktijk. En over de afwegingen die je kunt maken en de oplossingen die je kunt zoeken.
Na afloop van het webinar maak je een meerkeuze-eindtoets. Om het webinar succesvol af te ronden en daarmee jouw accreditatiepunten te verdienen moet je aanwezig zijn tijdens het webinar, actief deelnemen aan de polls én de toets met een voldoende afsluiten.
Voor wie
Verzorg jij diagnostiek van dyslexie of dyslexiebehandeling aan kinderen of jongeren? Dan werk je sinds 1 september 2021 met de BVRD en ga je vanaf 1 januari 2022 werken met protocol 3.0. Niet alleen de regels en uitgangspunten kennen, maar ook de dilemma’s die op je pad komen? Volg dan dit webinar.
Je bent orthopedagoog, (school)psycholoog of logopedist. We gaan ervan uit dat je minimaal een hbo werk- en denkniveau hebt en de basisbegrippen rondom dyslexiediagnostiek en dyslexiebehandeling kent.