Belangrijk uitgangspunt is dat leesonderwijs niet alleen gaat over trainen, maar ook over toepassen. Daarbij gaat het bij lezen ook altijd om (lees-)motivatie, begrip en beleving.
Kenmerken
Iedere bijeenkomst wordt een ander onderwerp belicht aan de hand van één of meer kinderboeken. Daarbij zijn er leesopdrachten vooraf, doe je onderzoek, voer je praktijkopdrachten uit en werk je toe naar een meesterstuk waarin je laat zien dat je vaardig bent in het optimaal omzetten van een kinderboek naar effectief onderwijs.
Leerplan
Iedere bijeenkomst gaat in op een actueel thema:
1 Lezen, basis van onderwijs – Visie op lezen en leesbevordering
2 De kracht van literatuur – Leesbevordering en literatuureducatie
3 Spreken is zilver en lezen is goud – Leesbevordering en taalverwerving
4 Jeugdliteratuur als bron en spiegel – Van lezen naar (creatief) schrijven
5 Letters komen tot leven – Leesbeleving en technisch leren lezen
6 Lezen, leren en presenteren – Leesbeleving en begrijpend/studerend lezen
7 De wereld gaat voo
Doelstellingen
Je eigen specifieke kennis omtrent taalonderwijs en achtergrondkennis met betrekking tot (het werken met) jeugdliteratuur wordt stevig verbreed en verdiept.
Studentenprofiel
Onderwijsprofessionals werkend in het primair onderwijs (groep 1 t/m 8)
Collegegeld
Voorbereidende opdrachten maken onderdeel uit van de opleiding en bij de eerste bijeenkomst hoort een boekenpakket (bij de prijs inbegrepen).