Wiskundesecties die de motivatie van leerlingen voor het vak in de loop der jaren zien verminderen, wiskundedocenten die hun leerlingen maar moeilijk aan het werk krijgen in de les, vragen van de schoolleiding over achteruitlopende resultaten, een ervaren overladen programma met te weinig contacturen, … Er zijn diverse redenen voor secties om de efficiëntie van het leren in de les en dus hun didactiek bij het vak wiskunde onder de loep te willen nemen.
Wiskundedidactiek kent een eigen theoretisch kader, maar juist ook algemene didactische inzichten over het organiseren van het leren, vragen om een aparte vertaling naar de wiskundeles.
Wiskundelessen lenen zich bij uitstek voor werken in groepjes, differentiatie met niveauverhogende vragen, gebruik maken van concreet materiaal, inzet van ICT, etc.
Veel wiskundesecties zien de komst van de wiskundige denkactiviteiten als een mooie aanleiding met nieuw elan aan de slag te gaan om leerlingen te leren omgaan met problemen zonder standaard oplossingen. Dat maakt het vak aantrekkelijk, nuttig en realistischer.