Wat jij als docent moet weten over de effecten van traumatisering
Achter moeilijk of onbegrepen gedrag van kinderen gaat vaak traumatisering schuil. Het gedrag kan dan gezien worden als overlevingsgedrag. Trauma kan een gevolg zijn van mishandeling of misbruik. Maar hoe kun je dat als leerkracht nou herkennen? Hoe kun jij zorgdragen voor traumasensitief onderwijs? Waaraan merk je dat een kind ingrijpende ervaringen heeft meegemaakt? En hoe ga je daarover in gesprek?
Na deze tweedaagse cursus Traumasensitief onderwijs:
- Weet je waardoor een kind een trauma op kan lopen en wat de effecten daarvan zijn.
- Weet je hoe je de kinderen in jouw groep kunt begeleiden.
- Kun je hierin samenwerken met ouders en verzorgers.
Inhoud training
De training over lesgeven aan getraumatiseerde kinderen – Traumasensitief onderwijs – biedt alle onderwijsprofessionals volop kennis en handvatten over de impact van trauma op kinderen. Zo kunnen zij getraumatiseerde kinderen helpen zich optimaal te ontwikkelen.
We kunnen zo met elkaar een groot verschil maken in het leven van getraumatiseerde kinderen. Terwijl we daarnaast zelf minder snel uitgeput raken.
Achter moeilijk of onbegrepen gedrag van kinderen gaat vaak traumatisering schuil. Het gedrag kan dan gezien worden als overlevingsgedrag. Trauma kan een gevolg zijn van mishandeling, verwaarlozing of misbruik, getuige-zijn van geweld, evenals plotseling verlies of een gevaarlijke vlucht uit eigen land, ingrijpende medische handelingen of langdurige pestervaringen.
In het onderwijs is tegenwoordig meer aandacht voor de effecten van trauma op het vermogen van kinderen om te leren. Als onderwijsprofessional kun je actief bijdragen aan het gevoel van veiligheid en de mogelijkheden voor zelfregulatie en sociaal gedrag, zodat ook getraumatiseerde kinderen kunnen blijven leren. Ook jij kunt kinderen helpen hun veerkracht te vergroten en hun ontwikkeling weer op het goede spoor te brengen. Voor sommige “lastige” of juist “teruggetrokken” kinderen kan school zo het verschil maken.
Traumasensitief onderwijs en wat daarbij komt kijken in de groep en in de school is het onderwerp van deze cursus. Je krijgt kennis over oorzaken en effecten van traumatisering en de uitingsvormen bij leerlingen op school. Je bespreekt met andere leerkrachten wat mogelijke structurele werkwijzen in de groep zijn, hoe je samenwerkt met ouders en hoe schoolbeleid hierbij aan kan sluiten.
Wil je meer weten over dit onderwerp luister dan ook eens naar de podcast met Leony Coppens.
Programma
Onderwerpen van dag 1:
- Wat is trauma en wie zijn de leerlingen bij wie we aan trauma denken.
- Welke soorten trauma onderscheiden we?
- Wat kun je meteen al doen om deze kinderen te helpen? (ruimte om casuïstiek in te brengen)
- Theorie over uitingsvormen in gedrag van trauma op verschillende leeftijden.
- Impact van lesgeven aan getraumatiseerde kinderen op jou als leerkracht.
- Kennis over de invloed van trauma op de hersenontwikkeling. Hoe gaat dit samen met de hechtingsontwikkeling?
Onderwerpen van dag 2:
- Welke patronen zien we bij kinderen, in hun denken, voelen en gedrag? Kijken met de traumabril.
- Zorgen voor jezelf als leerkracht.
- De veerkracht van individuele kinderen vergroten. Het maken van een steunplan, met het kind samen.
- Structurele werkwijzen op school, samenwerken met ouders en met ketenpartners.
Voor wie
Leerkrachten en onderwijsprofessionals, gedragsdeskundigen
Praktische informatie
We bieden deze training meerdere malen per jaar aan in het open aanbod voor individuele inschrijvingen. Daarnaast is een incompany training voor de gehele school ook mogelijk. Daarvoor maken we graag een offerte op maat.
Data individuele inschrijvingen
- 26 januari 2026 en 2 februari 2026 van 09:30 tot 16:30 in Utrecht
- 11 maart 2026 en 25 maart 2026 van 09:30 tot 16:30 in Utrecht
- 1 april 2026 en 15 april 2026 van 09:30 tot 16:30 in Assen
- 20 mei 2026 en 27 mei 2026 van 09:30 tot 16:30 in Zwolle