Wil jij echt het verschil maken voor jouw studenten? Jouw coachingsvaardigheden verbeteren? De motivatie van je studenten helder krijgen en een omgeving scheppen waar deze optimaal tot zijn recht komt? Dit kan met ‘Train de Trainer LOB’!
Je vergroot je kennis op het gebied van loopbaanoriëntatie en begeleiding (LOB) en ontwikkelt je vaardigheden. Hierbij staan jouw persoonlijke leerpunten centraal. Je krijgt handvatten aangereikt die jou als LOB-docent effectiever maken. Ook ga je aan de slag om je vaardigheden als (loopbaan)coach te trainen. Aan de hand van herkenbare en uitdagende casuïstiek.
Wat bieden wij?
Wij krijgen vaak de vraag van klanten: ‘kunnen jullie ons ondersteunen bij het begeleiden van docenten?’ Bijvoorbeeld het opzetten van een leerlijn en leerlingen en studenten aan krijgen in de klas. In vier trainingen van 2 uur wisselen we af tussen ervarend leren en het delen van kennis.
Training 1: De loopbaancoach (2uur)
We besteden aandacht aan de voorwaarden voor een gezonde leeromgeving en growth-mindset. Aan de hand van theorie analyseren we individuele leerlingen en categoriseren we op basis van leerstijl en coachingsvraag. Je krijgt coachingtools aangereikt en oefent met uitdagende casuïstiek.
Ingrediënten:
- Voorwaarden voor effectief leren en coaching
- Leerling centraal; analyseren en profileren
- Gespreksvaardigheden
Training 2: Leerling ‘aan’ (2 uur)
Deze training gaat over hoe je een leerling ‘aan’ kan zetten. Je leert hoe je kernmotivatie en gedragsmotivatie kan herkennen bij leerlingen. We bestuderen de fase van groepsvorming. We staan stil bij de teamrollen in het team en vertalen deze kennis door naar de klas en de individuele leerling.
Ingrediënten:
- Groepsdynamiek
- Intrinsieke motivatie (de kern)
- Gedragsmotivatie (welk type gedrag wil ik laten zien)
Training 3: Actie in de klas (2 uur)
De behoefte van de leerling en de groep(en) centraal stellen is een uitdaging. We onderzoeken de verschillende mogelijkheden om een doel te bereiken en ervaren aan den lijve wat gedifferentieerd lesgeven is. We besteden aandacht aan plezier beleven in de klas en het doorbreken van weerstand.
Ingrediënten:
- Themadoelen en werkvormen
- Gedifferentieerd lesgeven in LOB
- Weerstand en plezier
Training 4: Samen sterk! (2 uur)
In dit deel borgen we de resultaten van deze trainingen. We bekijken de leerlijn, staan stil bij succeservaringen, stellen doelen voor LOB en maken als team afspraken hoe we dit gaan realiseren.
Ingrediënten:
- Leerlijn onder de loep
- Doelen stellen
- Teamafspraken