De training de trainer beroepsvaardigheden is er op gericht om docenten zo te trainen dat zij de training beroepsvaardigheden kunnen geven aan andere docenten. Uiteraard wordt hierbij een beroep gedaan op uw coachende kwaliteiten. Tijdens de training wordt er gebruik gemaakt van verschillende technieken en methodieken, onder andere vanuit de NLP en het acteren.
Inhoud
Het uiteindelijke doel is dat er minder studenten uitvallen vanwege gedragsproblemen. Om de continuïteit en de kwaliteit van de training beroepsvaardigheden te waarborgen zijn er meerdere trainers nodig. Tijdens de train de trainer beroepsvaardigheden leert u hoe u deelnemers aan de training beroepsvaardigheden diverse alternatieve gedragsmogelijkheden aan kunt bieden, waardoor zij het gewenste coping mechanisme aanleren bij hun studenten.
Doel
Het doel van de train de trainer beroepsvaardigheden is om u als docent de vaardigheden aan te bieden, waarmee u de training beroepsvaardigheden kunt geven, zodat de continuïteit en de kwaliteit van de training beroepsvaardigheden gewaarborgd blijft.
Toelatingseisen
Deze training is bedoeld voor docenten in het middelbaar beroepsonderwijs.
Praktische informatie
- Actieve deelname aan de training.
- Inbreng van eigen casuïstiek.
- Vanuit veiligheid worden er situaties gecreëerd waarin de docent zelf wordt uitgedaagd om met alternatief gedrag te experimenteren en hierdoor te ervaren wat dit nieuwe gedrag voor hem oplevert.
- Het is belangrijk om alle dagdelen aanwezig te zijn.
- Om zoveel mogelijk rendement uit de training te halen zijn er ook een aantal thuisopdrachten ter voorbereiding op de training.
- De training wordt gegeven door twee trainers om de kwaliteit te kunnen waarborgen, situaties uit te kunnen spelen en de docenten op de juiste manier te kunnen coachen.
- Er worden twee follow-ups afgesproken als de train de trainer beroepsvaardigheden is afgesloten. Dit heeft een intervisieachtig karakter en is bedoeld om de train de trainer beroepsvaardigheden te borgen binnen de organisatie
Lesdata
De lesdagen worden met u gepland. De training kan in de ochtend, middag of avond worden aangeboden. Het programma ziet er als volgt uit:
Dagdeel 1
- Kennismaken met de deelnemer(s) en de trainers
- Uitleg spelregels van de training beroepsvaardigheden
- Centeren en valkuilen
- Theateroefeningen, coaching
- Simulaties oefenen
- Afronding, evaluatie en thuisopdrachten
Dagdeel 2
- Bespreken van ervaringen vorige bijeenkomst en de thuisopdrachten
- Uitvragen van situaties
- Inoefenen ander gedrag theateroefeningen, assertiviteit
- Simulaties oefenen
- Afronding, evaluatie
- Wat neem je mee
Eerste follow-up is zes weken nadat de training is afgerond. Tweede follow-up na twaalf weken.
Certificering
Nadat de deelnemer alle dagdelen heeft gevolgd en de opdrachten heeft gemaakt ontvangt de deelnemer een certificaat train de trainer beroepsvaardigheden.