Toegepaste wiskunde in de klas

Tijdens deze vakbijeenkomst verkennen we hoe wiskunde wordt toegepast om echte problemen uit het dagelijks leven op te lossen. Naast een inhoudelijk stuk wiskunde bespreken we ook over hoe je dit integreert in je wiskundeonderwijs en hoe we leerlingen kunnen helpen om zelf wiskundige problemen aan te pakken.

Rob van der Mei, Centrum Wiskunde & Informatica, geeft een presentatie over de wiskunde die gebruikt wordt bij het maken van risicokaarten voor de politie. Hierbij wordt in beeld gebracht op welke plekken de kans op inbraken groter is.

In de workshop ‘Operations Research’ worden problemen uit de toegepaste wiskunde verkend en de complexiteit ervan besproken. Er bestaan algoritmes die vaak ingezet worden om optimale oplossingen te benaderen. Ook komt de vraag aan bod: hoe zou je deze toegepaste wiskunde kunnen inzetten in de klas (profielwerkstuk, vakoverstijgend project, etc.)? De workshop Operations Research gaat gegeven worden door Jan Kes en Linda Schouten van de Hogeschool van Amsterdam.

Rogier Bos, Freudenthal Instituut, introduceerde in 2017 het concept ‘heuristiekboom’: een digitaal, interactief hulpmiddel bij probleemaanpak door middel van algemene heuristieken. In zijn lezing legt hij uit hoe dit leerlingen bij het maken van opgaven op een effectieve manier hulp kan bieden.

Activiteit Info

Data en tijden: Donderdag 20 november 15:45 – 20:00 uur

Doelgroep: Wiskunde docenten

Aanbieder: Bètapartners

Locatie: Hogeschool van Amsterdam

Kosten leden Bètapartners: €geen

Kosten niet-Bètapartners: €125

Contactpersoon: Desiree Agterberg

Minimaal aantal deelnemers: 8

Maximaal aantal deelnemers: 32

Startdata en locaties

  • Amsterdam 20 nov. 20251 bijeenkomst€ 125gratis voor leden