Wat is een goede keuze voor een taal- of leesmethode?
Voor wie?
Schoolteams
Waar gaat het over?
Het kan lastig zijn de verschillen tussen alle methoden te ontdekken. Welke methode past nu bij jullie school, leerlingen en team? En is de keuze gemaakt, dan is dat nog maar een begin. Vervolgens gaat het erom op welke manier de methode wordt gebruikt. Zet de leerkracht de methode in zoals die is bedoeld?
Inhoud
Keuze methode: Samen met het team stelt de onderwijsadviseur keuzecriteria vast. Daarna worden diverse methoden gepresenteerd en wordt een (voorlopige) selectie gemaakt. Voordeel: de adviseur is onafhankelijk en kan gebruikerservaringen van andere scholen delen.
Een schooloverstijgende presentatie van methoden behoort tot de mogelijkheden. Implementatie taal- of leesmethode: Om het gebruik van de methode te optimaliseren, worden klassenbezoeken ingepland door de adviseur bij één of meerdere leerlijnen naar keuze.
Het blijkt dat een goed invoeringstraject vaak betere resultaten oplevert en dat leraren met meer plezier met de methode werken.
Met onze kennis van de inhoud en didactiek leer je de methode optimaal te gebruiken.