Voor wie?
Leraren en intern begeleiders
Waar gaat het over?
‘Welke begeleiding geeft u onze zoon bij rekenen? Sinds hij bij u in de klas zit, gaan zijn cijfers alleen maar naar beneden!’
‘Onze dochter heeft behoefte aan meer uitdaging, wanneer gaat u daarmee aan de slag?’
‘Mijn kind heeft extra werk meegekregen naar huis, omdat hij zijn werk op school niet af had. Wij staan daar niet achter, dus hij hoeft het van ons niet te maken.’
Herkenbaar? Zie je op tegen het gesprek met sommige ouders omdat ze zo assertief zijn? En durf je sommige dingen niet te doen/ zeggen, omdat je bang bent voor de reactie van ouders?
In deze cursus denken we samen na over het omgaan met (super)assertieve ouders. Met behulp van theorie krijg je inzicht in interactie en praktische handvatten om toe te passen in ‘lastige’ gesprekken.
Inhoud
In 1 bijeenkomst van 2,5 uur bespreken we:
- Wat is een ‘gezonde’ interactie?
- Is de rol van ouders duidelijk (beschreven) in jullie school?
- Welke interventies kun je toepassen in een ‘lastig’ gesprek?
- Hoe houd je de regie in het gesprek?
In deze bijeenkomst wisselen theorie en praktische opdrachten elkaar af. Er is voldoende ruimte voor het uitwisselen van ervaringen en het delen van kennis. Ook is er aandacht voor het oefenen van gesprekken met ouders. Er worden veel praktische tips gegeven die je direct toe kunt passen in de praktijk.