Spellingonderwijs: hoe kun je dat aanpakken?

Informatie

In het basisonderwijs wordt veel tijd besteed aan spelling, met als uiteindelijke doel: functionele geletterdheid. Dit houdt in dat men in staat is om begrijpelijk te kunnen schrijven in verschillende maatschappelijke situaties. Deze fase van geletterdheid wordt voorafgegaan door ontluikende geletterdheid (voor de basisschool, van 0 tot 4 jaar), beginnende geletterdheid (van groep 1 tot en met midden groep 3) en gevorderde geletterdheid (van midden groep 3 tot en met groep 8). In deze cursus maak je kennis met de belangrijkste aspecten van spellingonderwijs. Je ziet daarbij diverse praktijkvoorbeelden die worden gekoppeld aan veelgebruikte spellingmethodes, en je maakt ook een koppeling naar je eigen praktijk.

Auteur(s)

drs. Cor Bakker, Janneke van Druenen MSc

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus kun je:

  • de spellingvaardigheid van je leerlingen bevorderen
  • leerlingen helpen bij het ontwikkelen van hun spellingbewustzijn
  • duiding geven aan de leerlijnen van spelling van groep 1 tot en met groep 8 
  • effectief gebruikmaken van je spellingmethode
  • een effectieve spellinginstructie volgens IGDI en EDI verzorgen
  • zowel auditieve als visuele oefeningen in verschillende coöperatieve werkvormen aanbieden
  • procesgerichte feedback geven

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen