Specialisatiemodule Opzetten van een plusklas

Een school die een plusklas of verrijkingstraject wil beginnen, komt voor vele vragen  te staan. Om te beginnen voor de essentiële vragen: wie is die hoogbegaafde  leerling? Hoe herkennen we hem of haar? Wat hebben ze nodig? We gaan samen  onderzoeken wat deze leerlingen kenmerkt en wat hun onderwijsbehoeften zijn.  Na deze module ben je in staat om een plusklas een stevig fundament te geven. Bovendien weet je wat de school moet doen om duurzaam goed onderwijs aan hoogbegaafden te kunnen leveren.

Wil jij:

  • Je plusklas een stevig fundament geven?
  • Een doorgaande lijn van plusklas naar reguliere klas en vice versa opzetten, onderhouden en borgen?
  • Collega’s helpen tijdens ontwikkelen naar meer eigenschap in begeleiden in de klas?
  • Verrijkingsmateriaal op een juiste wijze Inzetten?

Dan is deze module écht wat voor jou!

Leerdoelen

Aan het einde van de module kun je:

  • Een plusklas opzetten.
  • Een beleidsplan schrijven.
  • Keuze plusklas van juiste argumenten voorzien.
  • Een doorgaande lijn te ontwikkelen voor hb-beleid.
  • Een verantwoord onderwijsaanbod creëren voor  hb-leerlingen.
  • Lessen ontwerpen, die op structurele basis, een  appel doen op hogere denkvaardigheden.
  • Een werkplan opstellen.
  • Een verbinding leggen tussen werk in de plusklas  en de reguliere groep.
  • Op verantwoorde wijze proces en product evalueren.
  • Collegae voorzien van handvatten welke vlot  toepasbaar zijn.
  • Communicatie naar kind, collega en ouder(s) en/of  verzorger(s) op heldere wijze laten plaatsvinden.

Voor wie

Als deelnemer heb je een HBO-denkniveau en een duidelijke affiniteit met het werken met (hoogbegaafde) kinderen en onderwijs. In de praktijk zien we veel interesse bij leerkrachten die extra verdieping zoeken, ouders van hoogbegaafden en hulpverleners (psychologen, orthopedagogen, coaches) die specifiek met kinderen en met name hoogbegaafde en getalenteerde leerlingen aan de slag willen.

Inhoud

De lesdagen zijn praktijkgericht. Je leert in deze drie dagen hoe je elke stap in het ontwikkelen van het beleid weloverwogen kan nemen. Je leert over signaleren, toelatingscriteria, over het belang van samenwerking in het gehele team, over communicatie binnen school en met ouders, over de leer- en ontwikkelingsdoelen van de hoogbegaafde leerling.

Dag 1 

In de ochtend gaan we in op het dichten van valkuilen om de start succesvol te laten zijn. In de middag wordt er een start gemaakt met beleid.

  • Waarom een plusklas? Wat wil je ermee bereiken? Welke leerlingen kunnen deelnemen aan een plusklas? Welke criteria stel je op? Hoe communiceer je dit naar de leerling, teamleden, andere leerlingen en ouders? Op welke manier creëer  je verbinding met en een lijn naar de eigen groep? Aan welke voorwaarden moet worden voldaan  voordat je een plusklas start? Wie bepaalt de inhoud en het programma? Aan welke doelen werken de leerlingen en hoe wordt het effect gemeten? Deze en andere vragen zullen worden beantwoord  en worden vertaald naar de praktijk.
  • Voortgang en evaluatie. Tijdens dit deel van de ochtend worden diverse manieren van proces- en productevaluatie besproken. Aan bod komt hoe  concreet en a.d.h.v. welke materialen kan worden geëvalueerd met kind, leerkracht en ouder(s) en/of  verzorger(s).
  • Tijdens twee dagdelen beleid wordt door jou, aan de hand van een format en ondersteuning, in grote lijnen een beleid voor een plustraject geschreven, dat de wijze van werken in jouw situatie: school, praktijk of anderszins, weerspiegelt en verantwoordt. Om dit gedegen te kunnen doen, gaan we dieper en concreter in op hoe diverse definities en modellen op zich staand of  gecombineerd kunnen worden geïmplementeerd jouw praktijk. Denk hierbij aan definities en modellen van: Sternberg, Gardner, Heller, Bloom, etc.

Huiswerk: praktijkopdracht 

Dag 2

We gaan door met beleid in de ochtend, en in de  middag gaan we in op organisatievormen.

  • Bespreken van praktijkopdracht 1.
  • Beleid deel 2. Onderwijs gericht op vaardigheden en minder op inhoud. Laat inhoud als “trigger” fungeren om executieve functies te ontwikkelen.  Je gaat een doorgaande lijn opzetten die aansluit op jouw praktijk. Een mix van goede al langer bestaande en recent ontwikkelde onderwijsmethodieken zullen worden toegepast.
  • Een diversiteit aan mogelijkheden wordt, aan de hand van praktijkvoorbeelden, aangeboden. Besproken wordt hoe verschillende organisatievormen of een mix hiervan toe te passen is in de praktijk. Na het aanbieden van de organisatievormen ga je vormgeven aan de inhoud. Hierbij wordt de in beleid deel 2 opgedane kennis geïntegreerd in de door jou gekozen organisatievorm of -vormen of een mix  hiervan. Dit alles onder begeleiding van de trainer. Ook hierbij sluiten we zoveel mogelijk aan op jouw praktijk. Dit zal gebeuren tijdens verschillende werkvormen waarbij het accent ligt op zelf ontwikkelen en intervisie.

Huiswerk: praktijkopdracht 2 

Dag 3 

We gaan aan de slag met differentiatie en het ontwerpen van lessen. In de middag vinden er presentaties plaats.

  • Bespreken huiswerk.
  • Handvatten organisatie van differentiatie in begeleiden van verschillende profielen van begaafde leerlingen. Hoe doe je dit in een plusklas en hoe in de reguliere groep? Is het verstandig meteen een diversiteit van verschillen op maat te willen voor zien? Dit en andere knelpunten komen ter sprake.
  • Les ontwerpen. Gardner en Bloom als uitgangspunt voor verrijkingsonderwijs. Na uitleg en bespreken van praktijkvoorbeelden, ga je aan de slag met het zelf ontwikkelen van lessen a.d.h.v. van een aan gereikt format, dat naar believen kan worden  aangepast en ingevuld. Onder begeleiding van de trainer ben je na deze middag in staat om zelf  lessen te ontwikkelen voor ieder vakgebied aansluitend op ieder onderwerp met als doel een  doorgaande lijn te creëren in het verrijkingsaanbod.
  • Deelnemers presenteren gemaakte beleidsplannen, keuze organisatievorm(en) en de in deze ochtend ontwikkelde les(sen). Naar aanleiding van  presentaties bespreken we bevindingen en delen we waar nodig handvatten.

Data en locatie

De opleiding bestaat uit een 3-tal dagen met tussenpozen van een aantal weken om de gelegenheid tot het maken van opdrachten te krijgen.

We starten om 09:30 uur en we stoppen om 16:30 uur. Zorg ervoor dat je om 09:00 uur aanwezig bent voor een soepele start van de dag.
Voor lunch, koffie en thee wordt gezorgd.

Op de volgende data zal de specialisatiemodule gaan plaatsvinden:

Bijeenkomst 1: 22 april 2025
Bijeenkomst 2: 20 mei 2025
Bijeenkomst 3: 17 juni 2025

De groep bestaat uit minimaal 8 en maximaal 16 deelnemers om te zorgen voor een maximale persoonlijke inbreng en interactie. We behouden ons het recht voor om bij te weinig deelnemers de module tot 2 weken voor startdatum te kunnen annuleren.

Buiten de drie dagen waarbij van je verwacht wordt dat je aanwezig bent en actief deelneemt, wordt er van je verlangd dat je de huiswerkopdrachten maakt. Deze opdrachten zullen al naar gelang jouw enthousiasme in totaal een tijd in beslag nemen van circa 12 uur (tijd toepassen in jouw praktijksituatie meegerekend).

Na controle van aanwezigheid en huiswerkopdrachten zal er een bewijs van deelname worden verstrekt.

Locatie Maarssen
‘Het Laboratorium’
Straatweg 2a
3604 BB Maarssen