Schurende gesprekken voeren in de les: pedagogische handvatten

Informatie

Stel je voor: je geeft les en ineens zegt een leerling iets onverwachts over een gevoelig thema. Wat doe je dan? Hoe geef je de leerling ruimte, maar zorg je er ook voor dat verkeerde informatie niet blijft hangen in de klas? En had je dit misschien kunnen voorkomen?

In deze cursus bespreekt Stephan Venmans hoe je goed kunt omgaan met gevoelige onderwerpen in de klas. Hij leert je hoe je jouw eigen reactie kunt begrijpen en plannen. Zo zie je snel wat het effect is van wat je zegt of doet. Je krijgt daarmee inzicht in twee belangrijke dingen: hoe je je kunt voorbereiden op lastige gesprekken en hoe je een gesprek goed kunt begeleiden als het toch gebeurt.

Auteur(s)

Stephan Venmans

Doelstellingen

Na het volgen van deze cursus:

  • kun je je voorbereiden op het voeren schurende gesprekken in de klas
  • kun je gevoelige opmerkingen analyseren aan de hand van een model
  • evalueer je pedagogische keuzes in je gesprekken op basis van recente inzichten
  • kun je je jouw eigen reactiepatronen in de klas herkennen en verwoorden

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 2 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen