SchrijvenNL: Scholingsaanbod – Aan de slag met handschrift onderwijs

De zinvolheid van handschriftontwikkeling staat de laatste jaren ter discussie door de toenemende digitalisering in onderwijs en maatschappij. Het laptop- en tabletgebruik neemt toe in scholen. Uit onderzoek blijkt echter dat het schrijven met de hand een positieve invloed heeft op het leren van kinderen.

In deze scholing wordt, los van schrijfmethodes, de ontwikkelingslijn van het handschrift in het basisonderwijs behandeld. Daarbij wordt de vertaalslag gemaakt van recent wetenschappelijke onderzoek naar de dagelijkse onderwijspraktijk.

Eindniveau deelnemer

  • Kent de wetenschappelijke achtergronden van schrijven met de pen in het licht van de toenemende digitalisering van het onderwijs.
  • Kent de schrijfvoorwaarden en ontwikkelingslijn, vanaf groep 1, om te komen tot een leesbaar handschrift in voldoende tempo aan het eind van groep 8.
  • Weet hoe tijdig gesignaleerd kan worden, wanneer de leerling van deze ontwik­kelings­lijn afwijkt, zowel op het gebied van motorische- als de taalkundige aspecten.
  • Kan ondersteuningsbehoeften op het schrijfproces en schrijfproduct (een leesbaar handschrift) signaleren en analyseren en daarop oplossingsgericht arrangeren, waarbij de zelfsturing van de leerlingen door middel van effectieve feedback technieken gestimuleerd wordt.
  • Kent de afwegingen die gemaakt worden of blok- of lopend schrift aangeleerd dient te worden en of en wanneer aanvullend typen geïndiceerd is.
  • Kan onderscheid maken tussen schrijfmoeilijkheden die binnen het basisonderwijs aangepakt kunnen worden en de criteria die om onderzoek en interventie van een therapeut vragen en kan indien nodig verwijzen met een heldere hulpvraag.

Werkwijze

Interactieve kennisoverdracht; de nieuwste inzichten vanuit de wetenschap vertaald naar de dagelijkse praktijk in de groep en voor extra ondersteuning. Vanuit praktijkvoorbeelden en eigen casuïstiek bespreken we handelingsgerichte aanpak in de dagelijkse praktijk.

Inhoud

Drie bijeenkomsten van 4 uur (12 SBU)

Deze scholing is inclusief het boek “Aan de slag met handschriftonderwijs” Overvelde & Nijhuis (in de reeks van uitgeverij BOOM, gepubliceerd juni 2019), waarvan de docenten mede-auteur zijn.

Differentiatiemogelijkheid tussen onderbouw en midden-bovenbouw (splitsen van deelnemers naar interessegebied is mogelijk).

Deze module is in te kopen als interne scholing op team niveau, voor scholen binnen één bestuur of binnen een samenwerkingsverband.

Docenten

  • Marie-Jose de Ridder, MA, docent Fontys OSO
  • Annelies de Hoop, ergotherapeut en MEd, consulent passend onderwijs

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg3 bijeenkomsten