Schoolwide positive behavior support (SWPBS)

Pica Pedia Support kan scholen begeleiden bij de invoering van SWPBS en verzorgt voorlichtingen en studiedagen om teams bekend te maken met dit systeem. Daarnaast biedt Pica Pedia Support begeleiding co-teaching en intervisie aan voor scholen waar SWPBS wordt of is ingevoerd. En verzorgt nascholing en begeleiding van nieuwe leerkrachten.

Wat is SWPBS? Het schoolsysteem SWPBS − kortweg PBS − richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is een positieve, sociale omgeving te scheppen die het leren bevordert en gedragsproblemen voorkomt. PBS is een ‘paraplu’ waaronder alle effectieve schoolinterventies en methoden gehangen kunnen worden. Wat al aanwezig is en goed werkt in de school wordt geïntegreerd in PBS. Daardoor wordt de werking van deze ‘losse’ programma’s en methodes versterkt.

PBS richt zich op drie niveaus van de school: het primaire interventieniveau voor alle leerlingen in alle schoolsituaties (85-92%) (basisondersteuning); het secundaire interventieniveau voor groepjes leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben om gewenst gedrag te kunnen ontwikkelen (7-10%) (breedte-ondersteuning); en op enkele leerlingen die een intensieve zorg voor gedrag nodig hebben (3-5%) (diepte-ondersteuning).

Uit onderzoek is gebleken dat deze gelaagde totaalbenadering zeer doelmatig is. De ‘losse’ strategieën die scholen gebruiken, blijken zonder geïntegreerde, schoolbrede aanpak niet voldoende effectief te zijn.

Deze training op maat biedt (SWPBS)teams handvatten om op de drie interventieniveaus van SWPBS binnen hun eigen school het raamwerk te verstevigen en meer traumasensitief onderwijs te bieden.

Startdata en locaties

  • Op aanvraag

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Functiegroepen