Eetstoornissen: hoe herken je deze bij je leerlingen en wat te doen?

Sinds de coronapandemie zijn er steeds meer kinderen die opgenomen worden met een eetstoornis. Dat gebeurt ook bij leerlingen uit …
Eigenaarschap bij leerlingen vergroten

Het belang van eigenaarschap in het onderwijs staat voor de meeste leraren buiten kijf. Men is het er over eens …
Executieve functies, ondersteuning in de klas

Maak jij ook wel eens mee dat een leerling in je klas voor zich uit staart nadat jij de rekeninstructie …
Faalangst bij leerlingen herkennen en hulp bieden

Scholen zijn ingebed in een maatschappij die, over de decennia heen, gekenmerkt wordt door een steeds grotere nadruk op geleverde …
Generatieve leerstrategieën

Stel je voor: je gaat voor het eerst op jezelf wonen en je wilt een gereedschapskist samenstellen met de meest …
Gedrag van leerlingen beter begrijpen en beïnvloeden

Een leerling die niet mee wil doen, boos wordt of gaat gillen… Het maakt het soms erg lastig om je …
Dyslexie: diagnose en behandeling

Ondanks extra hulp en oefeningen op school gaat het lees- en/of spellingniveau van kinderen met dyslexie maar weinig vooruit. Sommige …
Dyscalculie: van signalering naar diagnose

Dyscalculie wordt steeds bekender. Ouders en leerlingen stellen er vragen over en er komen steeds meer kinderen met een dyscalculieverklaring …
Een beter begrip van ODD en CD

In deze cursus krijg je inzicht in de oppositioneel-opstandige stoornis (Oppositional Defiant Disorder, afgekort ODD) en de normoverschrijdende gedragsstoornis (Conduct …
Burgerschap III: kwaliteitsborging en monitoring

Hoe toon je aan dat je burgerschapsonderwijs echt effect heeft? Kwaliteitszorg is niet zomaar iets vrijblijvends. Het is een wettelijke …
Kindermishandeling: signaleren met kennis over de meldcode

Elk jaar worden ongeveer 120.000 kinderen slachtoffer van kindermishandeling. Dat is 1 op de 30 leerlingen. Herken jij de signalen …
Werken met baby’s
Wil jij werken op een baby- of dreumes groep? Of ben je al een leidster van een baby- of dreumesgroep? En vraag je je ook weleens af hoe je in een groep elke baby voldoende aandacht kan geven? En wat baby’s eigenlijk nodig hebben om zich prettig te voelen op het kinderdagverblijf? Hoe kun je de omgeving zo inrichten dat baby’s gestimuleerd worden de wereld om zich heen te ontdekken?
Workshop Taalontwikkeling bij het Jonge Kind op de Kinderopvang
Taalontwikkeling is een van de belangrijkste pijlers in de ontwikkeling van jonge kinderen. Als pedagogisch medewerker speel je een cruciale rol in het stimuleren van de […]