Leren omgaan met verantwoordelijkheid: het rollenspel voor groep 3 t/m 8

Om kinderen om te leren gaan met verantwoordelijkheid, moeten zij eerst verantwoordelijkheid krijgen. Ook moeten zij zorg kunnen én willen …
Metacognitie: draag bij aan de metacognitieve ontwikkeling van je leerlingen

Van (jonge) leerlingen in het primair onderwijs wordt steeds meer verwacht dat zij zich gedragen als actieve, zelfstandige leerders. Zij …
Mindfulness: fris voor de klas

Van werkdruk naar werkplezier met mindfulness Deze cursus is een nuchtere, praktische en persoonlijke training voor onderwijsgevenden die hun …
Leren door te maken: een introductie op maakonderwijs

Maakonderwijs gaat over leren door te maken. Het is een andere manier van het onderzoeken van en aan de slag …
Meer met film in de klas: filmdidactiek voor het basisonderwijs

Iedereen kijkt wel eens een film: in de bioscoop, onderweg op je smartphone of een avondje thuis op de bank. …
Mediaopvoeding

Kinderen van nu groeien op in een wereld vol media. Een wereld vol met mogelijkheden, maar waarin online gevaar op …
Medezeggenschap in het primair onderwijs

Op sommige basisscholen is het de gewoonte dat collega’s afwisselend lid worden van de medezeggenschapsraad (MR). Als je mee wilt …
Morele vorming: filosoferen over ethische vragen in de klas

We willen kinderen als goede burgers afleveren, die niet pesten en die het verschil tussen goed en slecht kennen. In …
Motiverend lesgeven

Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de Nederlandse leerlingen niet optimaal gemotiveerd is voor school. Bovendien is er …
Leerlingen met een licht verstandelijke beperking en hun gedrag nader verklaard (speciaal onderwijs)

In het speciaal onderwijs kom je in contact met kinderen met een licht verstandelijke beperking (LVB). Er wordt vaak beweerd …
Leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) herkennen en ondersteunen

Heb je ook zo’n stille leerling in je groep, zo’n leerling die lang moet nadenken voordat hij reageert? Hij reageert gemakkelijker fysiek dan …
Leerlingen met een chronische of langdurige ziekte ondersteunen

In Nederland heeft tenminste één op de zeven leerlingen een chronische aandoening. Daarnaast heb je als leerkracht te maken met …
Leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte begeleiden

Sommige leerlingen hebben extra ondersteuning nodig, denk aan leerlingen met dyslexie en/of dyscalculie of aan leerlingen met gedragsproblemen. Hoe maak …