Nederlands: straatpoëzie in de klas
Hoe krijg je leerlingen enthousiast voor poëzie? In deze cursus leer je hoe je straatpoëzie kunt gebruiken om poëzie levend …
(G)MR fusie en reorganisatie
Gaat jullie school fuseren en komt er een reorganisatie? Dan vraagt de schoolleiding en het bestuur advies aan de (gemeenschappelijke) medezeggenschapsraad. Als (G)MR sturen jullie plannen bij en houden jullie het bestuur scherp. Hebben jullie advies nodig hoe je dit stap voor stap aanpakt? Dan is de training ‘fusie en reorganisatie’ iets voor jullie. Zowel op locatie als online.
Lesgeven in een combinatiegroep

Pak de kansen die een combinatiegroep biedt!
Motiveren 2.0 in het vo

Krijg door vernieuwde inzichten grip op de motivatie van je leerlingen!
Executieve functies in het onderwijs (po)
Wat zijn executieve functies nu precies? En welke kennis heb je er als leerkracht over nodig? Hoe beter je weet hoe je de ontwikkeling van die zo belangrijke executieve functies ontwikkelt, hoe beter je aansluit bij de behoeften van je leerlingen. En het blijft niet bij theorie: je gaat aan de slag met een concreet plan van aanpak voor een van jouw leerlingen.
Effectieve interventies voor risicolezers (po)
Is het jouw taak om leerlingen met hardnekkige leesproblemen of dyslexie te ondersteunen? Dan ken je de uitdagingen: hoe houd je je leerlingen gemotiveerd? Hoe prik je door copingstrategieën heen? Waar zit je leerling op de leerlijn? Welke instructie is passend? In deze verdiepende cursus ontdek je alle effectieve interventies voor de specifieke leerbehoeften van jouw risicolezers.
Close Reading ontrafeld: Werken met rijke teksten (po)
Wil jij als leerkracht of leescoördinator je leerlingen helpen teksten écht te doorgronden? En werken met een didactiek die leerlingen uitdaagt om actief en analytisch met teksten aan de slag te gaan? Deze cursus biedt je praktische handvatten om deze methode effectief in te zetten in het onderwijs.
Breinkracht (po)
Leerlingen doen op school de hele dag leerervaringen op. Wat er gebeurt er op zo’n moment in het brein van leerlingen? Als je dit goed begrijpt, dan kun je je handelen nog nauwkeuriger afstemmen. Wat heeft je leerling op dat moment nodig? De cursus Breinkracht is jouw kans om je kennis over het brein bij te spijkeren aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten.
Basistraining Samenwerken met de oudercommissie
Bent u, bijvoorbeeld als directie, pedagogisch coach of locatie manager, binnen uw kinderopvangorganisatie de contactpersoon voor de oudercommissie (oc)? En wilt u graag adviesrecht van de oc op uw beleid (anders) vormgeven? En concrete plannen maken voor goede positionering van – en samenwerking met de oc(‘s) binnen uw organisatie? Neem dan deel aan onze online training!
Hemisferische balans
Een ideaal patroon voor hand, voet, oor, oog en hersenhelft is als alle dominanties aan een kant aanwezig zijn met een tegenover liggende dominante hersenhelft. We noemen zo’n hersenhelft ook wel een hemisfeer. We hebben er twee: de linker- en de rechterhemisfeer.
DNA afwijkingen en leer- en gedragsproblemen
Deze opleiding heeft een volledig wetenschappelijke basis en geeft zicht op wat een genafwijking is en hoe dit kan samenhangen met leer- en gedragsproblemen bij kinderen.
Brein, neurotransmitters & leer- en gedragsproblemen
Vaststellen of tekorten of onbalans in de voeding de aanmaak van neurotransmitters in de weg zitten en of het een relatie heeft met de leer- of gedragsproblemen (waaronder add en adhd) leer je tijdens deze opleiding.
Johansen-IAS
Johansen-IAS is een Individuele Auditieve Stimulatie Training voor kinderen en volwassenen. Het is een individuele frequentie en hemisfeer specifieke luistertraining gebaseerd op speciaal gecomponeerde muziek. Ontwikkeld door Dr. Kjeld V. Johansen uit Denemarken en wordt al meer dan 30 jaar aangeboden in 22 landen.