TOS Voorlichting
Een leerling met taalontwikkelingsproblemen (TOS) heeft moeite met taal. Taal omvat meer aspecten dan dat we op het eerste gezicht denken. Na de voorlichting heb je meer inzicht in wat TOS kan betekenen voor een leerling en welke ondersteuning jij als leerkracht kunt bieden.
Schoolveiligheidsmedewerker 2
Deze 3-daagse training is gericht op vaardigheden om bij de meest voorkomende calamiteitssituaties direct te handelen. Dus meteen kunnen optreden, de juiste hulp inschakelen (intern crisisteam, politie, hulpdiensten) en indien nodig (via collega’s en/of BHV’ers) leerlingen en andere aanwezigen in veiligheid te brengen.
Bewegend leren met het jonge kind!
In deze training gaan we in op het belang van bewegen en specifieke motorische vaardigheden in relatie tot de brede ontwikkeling van jonge kinderen.
Spelend Leren Communiceren
De bijeenkomst ‘Spelend leren communiceren geeft je handvatten voor de communicatie met peuters die (mogelijk) een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben. Je leert bijvoorbeeld waar je rekening mee kunt houden en hoe je zorgt voor plezierige interacties en succeservaringen.
Training Leer omgaan met het rouwende kind
Deze training gaat over het rouwende kind en hoe je hem/haar kunt ondersteunen.
Uitgangspunt is: hoe voelt rouw en wat is rouw eigenlijk? Vervolgens, hoe rouwen kinderen dan (in verschillende ontwikkelingsfasen)? Hoe ondersteun je kinderen in hun rouw? Hoe kun jij je het beste opstellen naar het rouwende kind?
‘Wie niet leest is gek’ – inspiratiesessie Naomi Smits
Wat doe je in hemelsnaam voor de klas als je niet van lezen houdt? Dat is iets wat Naomi zich regelmatig afvraagt. Terwijl het ene na het andere […]
Herken problemen in de spraak-/taalontwikkeling 0-5 jaar
Hoe verloopt de normale spraak- en taalontwikkeling van een kind? Hoe merk je of een kind misschien een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft? Wanneer trek je aan de bel? Je leert het tijdens deze workshop.
Workshop Systemisch kijken naar kinderen
In deze tweedelige workshop leer je over de achtergronden van systemisch werk en over dynamieken die vaak voorkomen in groepen en gezinnen. Je maakt kennis met een vorm van systemisch werken in de groep, waarbij met poppetjes de groepsdynamiek in beeld wordt gebracht.
EDI in groep 3-8 – Deel B
Je leert hoe je binnen het EDI-lesmodel het omgaan met verschillen kunt organiseren en waar je gericht op moet letten.
EDI in groep 3-8 – Deel A
Werken jij en je collega’s met het lesmodel Expliciete Directe Instructie (EDI)? Wil jij handvatten om EDI verder uit te bouwen in je groep en nog vaardiger worden in het geven van een effectieve instructie? Volg dan onze scholing EDI in groep 3-8 – Deel A.
TOS Beleving
Wil je beleven hoe het is om niet goed uit je woorden te komen? Ervaren hoe het is om niet begrepen te worden? Het zelf ervaren van TOS geeft je veel meer inzicht dan wanneer je alleen maar in theorie uitleg krijgt. De beleving zorgt ervoor dat je meer begrip krijgt voor een kind met TOS en inzicht in zijn onderwijsbehoefte.
Bewegend Leren
In deze cursus leer je over de theoretische achtergrond rondom bewegend leren, zoals bv. de breinwerking, en krijg je voldoende praktische handvaten mee om het direct zelf toe passen in de praktijk.
Kennismaking met ondersteunende gebaren
Deze workshop is een kennismaking met het gebruiken van ondersteunende gebaren in de communicatie met het kind.