Leidinggeven aan toekomstbehendig onderwijs in een lerende school

Toekomstbehendig onderwijs veronderstelt dat leerlingen leren te leren. 21e-eeuwse vaardigheden vragen meer om het ontwikkelen van hogere orde denken. Om …
IKC professioneel vormgeven: van de tekentafel naar het kampvuur

Leidinggeven aan een IKC is fundamenteel anders dan schoolleider zijn. Deze cursus gaat over de vraag ‘Hoe ontwikkel je een …
Intervisie organiseren van A tot Z

Een echte intervisie is meer dan een gewone casusbespreking, wat overigens zinvol is, maar in sommige gevallen al spontaan gebeurt. …
Hoe creëer je een professionele schoolcultuur?

Voelt iedereen bij jou op school zich altijd veilig genoeg om zijn grenzen aan te geven en anderen aan te …
Hoe creëer je een aanspreekcultuur op school?

De meeste mensen vinden het niet makkelijk, elkaar aanspreken en feedback geven. Gytha Heins deed er 3 jaar onderzoek naar én …
Hoe leren volwassenen?

Als schoolleider ben je dagelijks bezig met hoe jouw leerlingen het beste kunnen leren, maar ben je je ook bewust …
Hoop als kunst van verantwoord leiderschap

Hoop is een complex begrip dat we vaak toepassen in leiderschapsstrategieën. Vooral in tijden van crisis of chaos blijkt hoop …
Jouw school in cijfers: werken met indicatoren

Als schoolleider ben jij verantwoordelijk voor jouw school en zul je dus altijd verantwoording moeten afleggen. Meestal gebeurt die verantwoording …
Jobcrafting: sleutelen aan beter werk in het onderwijs

Er wordt al jaren gezocht naar een oplossing om het onderwijs aantrekkelijker te maken als loopbaankeuze. Tot nu toe zijn …
Het waarderende functioneringsgesprek: breng potentieel tot bloei

De kans is groot dat het voeren van functioneringsgesprekken niet het leukste is op je to-do-lijst. Waarom zijn deze gesprekken …
Kansen(on)gelijkheid: aanpak van kinderarmoede

Het tegengaan van kansenongelijkheid, of liever: kansengelijkheid bevorderen, is een belangrijk thema in het onderwijs. Kinderarmoede is een van de …
Het schoolplein vergroenen

Wordt jullie schoolplein optimaal benut? Zou de school er meer of anders gebruik van willen maken? Is het tijd om …
Habits of Mind

Dagelijks stuiten we op uitdagingen en problemen, ook op school en in de klas. Hoe kun je ervoor zorgen dat …