Op maat gemotiveerd: differentiëren in je lessen

Informatie

Als docent weet je dat geen twee studenten hetzelfde zijn. De een verveelt zich snel, de ander haakt juist af omdat de stof te moeilijk is. De oplossing? Differentiëren! Door te differentiëren voorkom je ordeproblemen, verhoog je de motivatie en zorg je ervoor dat alle studenten optimaal kunnen leren.

In deze cursus neemt Basten Berg je mee in didactisch en organisatorisch differentiëren. Hij leert je waar het begrip differentiatie in het onderwijs eigenlijk over gaat, wat het onderscheid is tussen organisatorisch en didactisch differentiëren en hoe je dit vormgeeft in je eigen lessen. Door te differentiëren zorg je er niet alleen voor dat iedere student op z’n eigen niveau mee kan doen, maar ervaar jij als docent zelf uiteindelijk ook minder problemen wanneer dit niet het geval is.

En net zoals jij in je lessen differentieert, kan dat ook in deze cursus: verdiep je extra in thema’s die voor jou nieuw of relevant zijn óf kies er juist voor om bepaalde onderdelen over te slaan. Zo leer je op jouw manier en tempo, precies zoals je dat ook je studenten gunt. 

Auteur(s)

Basten Berg

Doelstellingen

Na afloop van deze cursus:

  • weet je wat differentiatie in het onderwijs inhoudt
  • heb je inzicht in de drie vormen van organisatorisch differentiëren
  • kun je het IGDI-model toepassen om jouw instructie af te stemmen op de ondersteuningsbehoefte van verschillende studenten
  • ben je in staat om basis-, herhalings- en verrijkingsopdrachten in te zetten met behulp van het BHV-model
  • weet je hoe je in leertijd kunt variëren door middel van tempodifferentiatie, preteaching en blended learning
  • heb je kennis van activerende didactiek en kun je minimaal één activerende werkvorm inzetten in jouw les
  • kun je met behulp van de ‘hele taak eerst’-benadering een uitdagende leeromgeving creëren

Bekwaamheden

In deze cursus werk je aan de volgende bekwaamheden:

  • Pedagogisch: je leert hoe je met differentiatie en activerende werkvormen een motiverende leeromgeving creëert, waarin je de talenten van alle studenten zichtbaar maakt en stimuleert
  • Vakdidactisch: je ontdekt hoe je aan de hand van praktische modellen jouw lessen zo kunt vormgeven dat iedere student op zijn eigen niveau kan instappen, oefenen en groeien

Studiebelasting

Voor deze cursus staat 1.5 uur.

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes
Thema’s