Onderzoeksgeletterdheid

Introductie

De huidige uitdagingen in het onderwijs vragen om keuzes die gemaakt worden op basis van de best beschikbare kennis. Tegelijkertijd laat onderzoek zien dat het vinden, duiden en benutten van onderzoek in beleid en praktijk nog geen gemeengoed is.

En alhoewel het belang van evidence-informed werken in het funderend onderwijs erkend wordt, zijn er verschillen in de mate van evidence-informed werken tussen scholen en professionals en in de vaardigheden van onderwijsprofessionals om dit te kunnen doen in de scholen.

Het gebruiken van empirisch verkregen wetenschappelijk bewijs om op basis daarvan geïnformeerde beslissingen te nemen vraagt kennis en vaardigheden.

Dit programma richt zich in 4 bijeenkomsten op:

  • Het vinden wetenschappelijke literatuur en praktijkartikelen
  • Wat een goed onderzoeksartikel is
  • Waar je op kunt letten als je onderzoek leest
  • Het interpreteren van onderzoek 
  • Het samenvatten van wetenschappelijke en praktijkartikelen
  • Het schrijven van een literatuurstudie voor de eigen onderwijspraktijk
  • Koppeling van inzichten uit onderzoek aan de eigen onderwijspraktijk

Voor wie

Deze leergang is er voor:

  • leraren en docenten
  • IB’ers
  • KC’ers
  • vaksectievoorzitters
  • leerteamvoorzitters

die meer willen weten over hoe ze onderzoek het beste kunnen zoeken, beoordelen, interpreteren en gebruiken. Met als doel dit in te kunnen zetten in hun lespraktijk om iedere leerling zo goed mogelijk te laten leren. Want lesgeven is complex en weten wat werkt kan daarbij helpen.

Programma

Het programma bestaat uit 4 bijeenkomsten van een dagdeel. Elke dag bestaat een fysieke studiebijeenkomst op onze campus; tussen de bijeenkomsten werken de deelnemers aan gerichte opdrachten en lezen zij literatuur ter voorbereiding op de bijeenkomsten.

  • 4 bijeenkomsten in Amsterdam
  • 1x per 4 weken
  • 9:00 uur – 12:30 uur

Tussen de bijeenkomsten door wordt samen in de daarvoor opgezette online leeromgeving verder aan het opdrachten gewerkt. Daar wordt ook literatuur uitgewisseld.

Bijeenkomst 1 

  • Introductie en achtergrond.
  • Onderscheiden van wetenschappelijke artikelen van praktijkartikelen.
  • Oefenen met samenvatten van wetenschappelijke literatuur en praktijkartikelen.
  • Onderwerp kiezen waarin de deelnemer zich verder wil verdiepen en zoeken geschikte bronnen daarbij.

Bijeenkomst 2 

  • Bespreken en verbeteren samenvatting wetenschappelijk artikel.
  • Betrouwbaarheid en validiteit van wetenschappelijk onderzoek worden besproken.
  • De empirische cyclus wordt behandeld.
  • Kritische analyse eigen artikel.

Bijeenkomst 3 

  • Peer feedback op samenvatting artikel.
  • Gebruik literatuurmatrijs.
  • Structuur voor schrijven literatuurstudie voor eigen onderwijspraktijk.

Bijeenkomst 4 

  • Presentatie uitkomsten van literatuurstudie en implicaties voor eigen onderwijspraktijk.  

Studiekosten

De studiekosten bedragen €700 euro, excl. arrangementskosten. Het inschrijfgeld is vrijgesteld van btw.
Kosten van literatuur zijn voor eigen rekening.

Startdata en locaties

  • Amsterdam 9 sep. 20254 bijeenkomsten€ 700

Snel naar

inschrijven
Onderwijstypes