Met burgerschap meer inhoud in je taalles

Is het thema burgerschap bij jou op school ook een hot-topic? Juist bij een vreemde taal ligt het voor de hand om burgerschap een plaats te geven in de kern van je lessen.

Waarom zou je burgerschapsonderwijs juist binnen je taalvak willen betrekken? Hoe doe je dat, terwijl je werkt aan de ontwikkeling van de taalvaardigheid bij je leerlingen? Op welke manier richt je je leerlijn dan effectief in? Wat betekent het integreren van burgerschapsonderwijs voor je toetsing? Deze bijscholing richt zich op het vinden van een samenhangend antwoord op deze vragen. Aan het eind van de bijscholing heb je je inhoudelijk verdiept in het fenomeen burgerschapsonderwijs én ga je naar huis met een didactisch ontwerp.

Wat leer je?

  • Inhouden die horen bij het domein burgerschap.
  • De relatie tussen het domein burgerschap en de landelijke curriculumherziening moderne vreemde talen.
  • Manieren en kansen herkennen en benutten om inhoud uit het domein burgerschap te gebruiken als motor voor je
    taalles.
  • Didactiek om betekenis te ontsluiten en daarbij het oefenen van taalvaardigheid.
  • Ontwerpmethodiek gericht op het tot stand brengen van constructieve afstemming.
  • Zelf een visie vormen op burgerschapsonderwijs binnen je vak en dat gesprek op gang brengen in je vakgroep.

In het kort: Met deze ontwerpscholing leer je de kracht van burgerschapsonderwijs te benutten om je taalonderwijs te verrijken.

Voor wie: docenten moderne vreemde talen.

Wanneer en waar:
donderdag 7 november 2024 9.30-16.00 uur in ‘De Nieuwe Stad’ op loopafstand van Amersfoort CS.
donderdagmiddag 12 december 2024 13.30-16.30 online.