Wat houdt de opleiding in?
Het Programma Excellent Teaching richt zich op het versterken van het complexe beroep van leraren in PO, VO en MBO. Het is een tweejarig programma op masterniveau dat in deeltijd wordt gevolgd. De nadruk ligt op het bereiken van steengoed leraarschap op het gebied van pedagogiek, didactiek, onderzoek en leiderschap. En is ontworpen door en voor leraren.
Dit unieke programma biedt een diepgaand begrip van onderwijsprocessen, didactische en pedagogische theorieën, onderzoeksmethoden en innovatieve praktijken. Deelnemers worden uitgedaagd om kritisch na te denken over (ethische) onderwijskwesties, om onderzoeksvaardigheden te ontwikkelen en strategieën te ontwerpen om het onderwijs op alle niveaus te verbeteren. De opleiding legt de nadruk op evidence-based praktijken, waarbij studenten worden aangemoedigd om onderwijsinnovaties te verkennen en te implementeren die gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek en empirisch bewijs.
Daarnaast krijgen deelnemers de kans om eigen leiderschapsvaardigheden en het eigen morele kompas verder te ontwikkelen. Daarnaast leren ze hoe ze positieve veranderingen kunnen bevorderen binnen de school en voor het onderwijs in het algemeen.
Waarom deze opleiding?
Het onderwijs speelt een belangrijke rol om kansenongelijkheid te bestrijden en leerlingen en studenten voor te bereiden om actieve burgers in onze democratie te zijn. Investeren in het ontwikkelen van uitstekende onderwijsprofessionals is daarvoor cruciaal. Dit programma excellent teaching leidt leraren op die een voortrekkersrol vervullen op het gebied van een effectieve lespraktijk (meesterschap), onderzoeksvaardigheden op wetenschappelijk niveau en informeel leiderschap binnen hun schoolomgeving. Daarnaast zijn zij zeer goed op de hoogte van hun juridische rechten en plichten en weten zij consequent een ethische werkwijze te hanteren; waardoor zij een voorbeeld zijn voor anderen.
Wat levert dit programma mij op?
- Een certificaat Programma Excellent Teaching (dit programma is bij de NVAO in aanvraag om als Master te worden geaccrediteerd; prognose voorjaar 2025).
- Bereiken van een uitstekende onderwijspraktijk en het vervullen van een informele leiderschapsrol daarin (teacher leaderschip).
- Versterking van het eigen onderwijskundig leiderschap.
- Een brede en grondige evidence-informed kennisbasis en de praktische toepassing daarvan.
- Inzicht in en kennis van goed onderwijs in de volle breedte: leren, didactiek, pedagogiek, curriculum, toetsing, schoolontwikkeling, ethiek, onderzoek en leiderschap.
- Intensieve band met jouw medestudenten en een sterk netwerk.
Voor wie
Deze opleiding is voor leraren in het PO, VO en MBO:
- Die al werkzaam zijn in het onderwijs.
- Die nog beter onderwijs willen geven.
- Die van een uitdaging houden.
- Die op zoek is naar diepgaande, actuele theoretische en praktische kennis over de volle breedte van het onderwijs.
- Die in het bezit zijn van minimaal een bachelordiploma (met didactiek).
- Die bevoegd leraar zijn en minimaal twee jaar lesgeven.
- Die een werkplek hebben.
- Die op zoek is naar diepgaande, actuele theoretische en praktische kennis over de volle breedte van het onderwijs.
De afgestudeerde student vervult twee rollen: de rol van steengoede professional in de lespraktijk met leerlingen, naast de rol van informeel leider in de leergemeenschap met collega’s. Hierin hanteert de opleiding twee normen, namelijk onderzoekgedreven en waardegedreven, corresponderend met de kern van de identiteit van Academica: evidence-informed en maatschappelijk verantwoord werken.
Programma
De opleiding is zorgvuldig opgebouwd in acht modules en vier doorlopende leerlijnen.
Zowel in horizontale als in verticale richting is de opleiding zorgvuldig in stappen opgebouwd:
Binnen iedere module komen alle vier de leerlijnen aan bod, waarbij Meesterschap altijd de basis is: het grondig beheersen van de belangrijkste wetenschappelijke theorie, en de vertaling daarvan naar excellent onderwijs aan leerlingen. Dit doe je vanuit een onderzoekende houding en een sterk ethisch en juridisch bewustzijn. Persoonlijke leiderschapvaardigheden zorgen ervoor dat je jouw kennis en kunde zowel in de klas als breder binnen de organisatie – en daarbuiten – kan uitdragen.
Iedere volgende module bouwt logisch voort op de vorige. Zo volgt bijvoorbeeld module 3 logisch op module 2, omdat de basis van gedragsmanagement (M2) nodig is als kader voor het onderzoeken van pedagogische aanpak bij leerproblematiek (M3). Bovendien zit in iedere horizontale leerlijn een opbouw die culmineert in jaar 2. Bijvoorbeeld de leerlijn Onderzoek start met basale theorie achter praktijk- en ontwerponderzoek binnen het onderwijs. Vervolgens wordt in iedere module een iets complexer onderzoek uitgevoerd waarin dezelfde stappen van onderzoeksmatig werken steeds verder verdiept worden. Uiteindelijk volgt een groot praktijk onderzoek tijdens de thesis in jaar 2.
Bij de start van de opleiding kies je een individuele praktijkfocus, bij voorkeur in nauw overleg met de school. Deze praktijkfocus is een vraag of een situatie uit jouw praktijk, waarvoor de school op zoek is naar een antwoord of oplossing. Het is geen acuut probleem dat direct opgelost moet worden, maar een breder issue dat over langere tijd en meerdere leerlingen gaat. Deze focus geeft richting aan elke module: vanuit het centrale onderwerp van de module verdiep je je tijdens het eerste jaar in de verschillende aspecten van jouw focus. Je vertaalt bestaande situaties in onderzoeksvragen en leert op een wetenschappelijke manier naar het onderwerp te kijken en te werken. Je slaat hiermee steeds de brug tussen theorie en praktijk.
Na de opleiding
Wat voor leraar ben je na dit programma?
- De afgestudeerde is een onderzoekgedreven en waardengedreven professional, zowel in zijn leraarschap als in zijn persoonlijk leiderschap.
- De afgestudeerde is zowel een excellente leraar als een zogeheten Teacher Leader.
- Bovendien staat deze persoon boven de stof en is in staat om onderwijs te ontwerpen en uit te voeren met kennis van het curriculum, leerlijnen en flexibele inzet van de methode.
- De Teacher Leader laat zowel in de klas leiderschap en professionele kunde zien, als didactisch en pedagogisch leiderschap binnen de school. Daarbij gaat het uitdrukkelijk niet om formeel vastgelegd leiderschap, maar om (informeel) leiderschap waarbij de professional invloed uitoefent vanuit deskundigheid, passie en enthousiasme en van daaruit verantwoordelijkheid neemt.
- Academica hanteert de Engelse term omdat deze specifieker aanduidt wat wij voor ogen hebben bijvoorbeeld af te lezen aan de manier waarop deze persoon in (leer)teams leiderschap neemt, hierin invloed kan uitoefenen en (leer)teams kan (bege)leiden. Om diens werk adequaat uit te kunnen voeren, bezit de afgestudeerde gespecialiseerde geavanceerde — beroepsgerichte en wetenschappelijke — kennis ten aanzien van (theorieën, principes en concepten van) didactiek, pedagogiek, curriculum en toetsing en heeft zij begrip van belangrijke actuele problemen en uitdagingen in het primair of voorgezet onderwijs. De afgestudeerde past deze kennis toe om nieuwe praktijkgerichte kennis en procedures te ontwikkelen.
- Bovendien is zij in staat een praktijkvraagstuk zelfstandig en methodologisch verantwoord te onderzoeken en tactisch-strategisch op te lossen en daarmee opgedane kennis en inzichten te delen met vakgenoten binnen en buiten de eigen school.
- De afgestudeerde verbetert het onderwijs door pedagogische en didactische expertise in te zetten en daarbij niet alleen evidence-informed, maar ook waarden-gedreven te werk gaan.
- De afgestudeerde bevraagt en onderzoekt praktijk en beleid niet alleen empirisch (bijvoorbeeld: hoe werkbaar en werkzaam, efficiënt en effectief zijn de methoden, aanpassingen), maar ook normatief en ethisch. Bijvoorbeeld: hoe rechtvaardig zijn de werkwijzen, relaties, verbeteringen? Hoe waardevol (maatschappelijk, persoonlijk, moreel wenselijk) zijn de gerealiseerde of verwachte uitkomsten?
- De afgestudeerde ontwikkelt onderwijspraktijken en initieert en begeleidt verbeteringen zowel op basis van overwegingen van doelmatigheid, als op basis van morele overwegingen.
- Dit profiel sluit aan bij NLQF 7-niveau. Kenmerkend voor dit niveau is dat de beroepsbeoefenaar in een onbekende en wisselende werkomgeving met een hoge mate van onzekerheid kan functioneren, gericht op zowel de kwaliteit van de eigen taken en verantwoordelijkheden, als op die van de school. Daarbij werken deze professionals samen met gelijken, collega’s, specialisten, niet-specialisten, leidinggevenden en relevante derden en dragen zij verantwoordelijkheid voor de resultaten van eigen activiteiten en die van anderen. Zij dragen verantwoordelijkheid voor het aansturen van onvoorspelbare processen en de ontwikkeling van collega’s.
- De afgestudeerde onderscheidt zich van afgestudeerden van verwante opleidingen door de combinatie leiderschapsbewkaamheden, onderzoeksbekwaamheden en de kundigheid om normatieve en morele vragen te stellen, normatieve en morele oordelen te vellen en normatieve en morele beslissingen te nemen en te verantwoorden.
Kortom, de opleiding vormt excellente, dus ook kritische en betrokken onderwijsprofessionals, die in staat zijn om op basis van ‘state of the art’ kennis, maar ook op basis van grondige doordenking van morele aspecten, zich in te zetten voor de onderwijspraktijk, de verbetering van de kwaliteit van het onderwijs en het schoolbeleid.
Daarnaast kun je na afronding van dit programma via verschillende gebieden doorontwikkelen
Toelatingseisen
Om deel te kunnen nemen aan dit programma:
- Ben je bevoegd leraar in het PO, VO of MBO
- Heb je een relevant bachelor (hbo of wo) diploma (met didactiek)
- Heb je minimaal 2 jaar werkervaring als bevoegde leraar en/of KC’er.
- Een geschikte leerwerkplek.