Luisteren naar kind en ouder: Verhalen vangen

Een training in luisteren

Waarom komen ouders niet naar de ouderavond of naar de inloop? Wat vinden de ouders die niet zo vaak komen eigenlijk van uw organisatie? Wat zijn positieve en negatieve ervaringen van kinderen en jongeren op school, de opvang of in de buurt en wat vinden de jeugdprofessionals (leerkrachten, docenten, pedagogisch medewerkers, jeugdwerkers, consulenten etc.) van hun contact met ouders?

Er zit veel informatie bij ouders, kinderen/jongeren en jeugdprofessionals die onderbelicht blijft. In plaats van de antwoorden zelf in te vullen blijkt het heel effectief om de verhalen van ouders, jeugdprofessionals, kinderen en ook bijvoorbeeld ondersteuners zelf te horen. Hoe dat wordt gedaan leert u in de training ‘verhalen vangen’.

Na het volgen van de training

  • Heb je kennis en vaardigheden op het gebied van ‘verhalen vangen’ een techniek die gebaseerd is op storytelling.
  • Ben je in staat om oprecht te luisteren en goed door te vragen.

Doel

Het opdoen van kennis en vaardigheden omtrent de luistertechniek ‘Verhalen vangen’ zodat u ouders, professionals en kinderen zó kunt interviewen dat hun ervaringen worden gehoord.

Inhoud

De samenwerking tussen professionals en ouders is een complex proces waarbij de betrokkenen zich niet altijd bewust zijn van hun gedrag. Daarnaast kunnen allerlei emoties een rol spelen zoals angst, boosheid, schaamte of bijvoorbeeld teleurstelling. In gewone interviews blijft dit meestal onder de oppervlakte. Ook enquêtes geven geen inzicht in het waarom. Met ‘Verhalen vangen’ wordt gevraagd naar concrete situaties en emoties (verhalen vangen). Deze verhalen zeggen veel over de individuele beleving van de samenwerking. De training ‘Verhalen vangen’ biedt behalve de mogelijkheid om meer inzicht te krijgen in de samenwerking, tevens praktische handvatten om beter te luisteren.
Naast de uitleg over de gesprekstechniek en wat een verhaal precies is, wordt er vooral veel geoefend aan de hand van casuïstiek en rollenspel.

Dagdeel 1
Tijdens deze training leert u de basisprincipes van Verhalen vangen en wordt er geoefend met het vangen van verhalen.

Dagdeel 2
Tijdens deze training worden de basisprincipes van Verhalen vangen herhaald, wordt het huiswerk besproken, leert u een verhaal herkennen in een transcript en wordt er geoefend aan de hand van diverse valkuilen.

Dagdeel 3 (optie)
Voor onderzoekers die de techniek van het ‘verhalen vangen’ willen inzetten als dataverzameling, is er een derde dagdeel mogelijk waarin het verhaal uit een transcript centraal staat. U leert de verhalen uit een transcript te halen, deze te redigeren en te anonimiseren. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het coderen van de verhalen.

Werkvorm

Tijdens de dagdelen wordt uitleg afgewisseld met praktische opdrachten die in twee- of drietallen uitgevoerd worden. Bij de training hoort een huiswerkopdracht die tijdens het tweede dagdeel wordt nabesproken.

Doelgroep

De training is bedoeld voor jeugdprofessionals (leerkrachten, jeugdwerkers, CJG consulenten, pedagogisch medewerkers) die veel samenwerken met ouders of dat graag willen leren.

Startdata

Deze cursus wordt momenteel alleen aangeboden als maatwerktraject in opdracht van bijvoorbeeld een school of -bestuur.

Tijden

In overleg met de opdrachtgever.

Duur

De basistraining bestaat uit 2 bijeenkomsten.

Tijdsinvestering

8 uren (inclusief het volgen van 2 bijeenkomsten en het uitvoeren van een huiswerkopdracht).

Kosten

Offerte op maat.

Locatie

In overleg met de opdrachtgever.

Aantal deelnemers

In overleg met de opdrachtgever.

Maatwerktrajecten

In toenemende mate merken we dat scholen en besturen ons benaderen voor het leveren van maatwerk in de vorm van een gerichte training of cursus voor de eigen medewerkers.
Uiteraard zijn hiervoor vele mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de laatste ontwikkelingen op het terrein van Rekenen, Taal, Onderzoek maar ook op het terrein van Muziek en Media.
De opbrengsten van taal & rekenen verhogen, gerichter(e) aandacht voor Wetenschap & Techniek, richten op excellente leerlingen, talenten van leerlingen en leraren beter benutten of een combinatie daarvan? Een kleine greep uit de vele mogelijkheden.

Samen bekijken we waar, hoe en met welke expertise we kunnen helpen.

Bijzonderheden

Deze training is onderdeel van het aanbod van de Hanze Educatie Academie. De Hanze Educatie Academie (HEA) is een samenwerkingsverband tussen de educatieve opleidingen van de Hanzehogeschool. Het gaat hierbij om opleidingen op het gebied van onderwijs, kunst en sport. Binnen de HEA leiden we educatieve professionals (verder) op en werken we samen aan een brede benadering van educatieve vraagstukken.

Startdata en locaties

  • plaats en datum in overleg2 bijeenkomsten